Les dades de sinistralitat laboral no deixen cap mena de dubte. La tendència a
l'alça dels accidents ens demostra el deteriorament del sistema preventiu
laboral en els darrers anys com a conseqüència de la crisi econòmica i de les
reformes laborals.
L'evolució de la sinistralitat a Catalunya es mostra molt dependent del cicle
econòmic: baixa en èpoques de crisi (2008-2012) i puja amb la remuntada
econòmica (a partir del 2013). Aquesta evolució, que en principi ens podria
semblar natural, difereix de la d'altres països europeus com ara Alemanya,
França o el Regne Unit, on els índexs d?incidència baixen de manera lenta però
sostinguda al llarg dels anys. Aquesta situació fa palesa la vulnerabilitat i
la ineficàcia del nostre sistema preventiu i demostra que l'accidentalitat augmenta
en major mesura que l'ocupació.
La precarietat és una constant del mercat de treball cada vegada més evident.
El passat mes de març el 85% dels nous contractes laborals que es van registrar
a Catalunya van ser temporals, i el 40% d'aquests van tenir una durada de menys
d'un mes. L'alta rotació dels contractes de tan curta durada impedeix garantir
a aquest col·lectiu els drets d'informació i formació sobre els riscos i les
mesures preventives.
Les dades de sinistralitat dels accidents laborals amb baixa del 2016 ens
mostren que 61.106 homes van patir accidents davant dels 28.089 accidents
laborals patits per les dones treballadores. En canvi, el registre de malalties
professionals indica que el 2016, 837 dones van patir una malaltia professional
davant 725 homes.
Davant de tot això, i en el marc del 28 d'Abril, Dia Internacional de la Salut
i la Seguretat en el Treball, UGT i CCOO ens reafirmem en la necessitat de
posar fi a la precarietat per tal de millorar la prevenció de riscos i reduir
els danys a la salut. Amb aquest objectiu, proposem les mesures següents:
- Revertir la reforma del marc
jurídic de les mútues, que ha suposat una retallada dels drets dels
treballadors i treballadores, una invasió de les competències dels serveis
públics de salut i una privatització en la gestió d?activitats que haurien de
ser exclusives de la Seguretat Social.
- Reorientar l'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques (ICAM), amb una visió
social, útil i sostenible, amb la participació dels agents socials, a fi de
replantejar els criteris per realitzar les avaluacions mèdiques i evitar donar
altes indegudes a persones que no estan en condicions de tornar a treballar.
- Suprimir el programa d'incentivació econòmica i control de la incapacitat
temporal que està portant a terme l'Institut Nacional de la Seguretat Social
(INSS) per retallar la durada de les baixes, ja que considera defraudadors els
treballadors i treballadores malalts i fomenta la mala praxi mèdica.
- Intensificar les polítiques actives en matèria de prevenció, dotant de
recursos econòmics i humans suficients l'Institut Català de Seguretat i Salut
Laboral (ICSSL) i l'Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo
(INSHT).
- Reforçar els mecanismes de control del compliment de la legislació en matèria
d'igualtat a les empreses i en la lluita contra el frau i l'economia
submergida.
- Aposta decidida del Govern de Catalunya per una estratègia catalana de
seguretat i salut en el treball.
- Exigir que la Inspecció de Treball augmenti les accions inspectores en
matèria de seguretat i salut, fent complir les normes reguladores a les
empreses i exigint unes propostes preventives de qualitat als serveis de
prevenció, per situar en primer lloc l?eliminació dels riscos en comptes dels
actuals criteris economicistes reductors de la prevenció.
- Promoure la figura del delegat o delegada de prevenció territorial o
sectorial a les empreses de menys de 6 treballadors i treballadores, que no
tenen dret a escollir un delegat o delegada de personal. Aquesta mesura
permetria assegurar l'exercici del dret a la salut i la seguretat i equiparar
els nivells de protecció d'aquests treballadors i treballadores als de la resta
de les empreses.
Manifest conjunt de CCOO de Catalunya i UGT per al 28 d'Abril del 2017