Archivado en Comunicats, socio economic

COMFIA-CCOO acusa al govern d'actuar de mala fe, o amb incompetència, en la reforma de la llei de caixes

La Federació de Serveis financers i Administratius de CCOO constata com l'obscurantisme, els grups de pressió, la incoherència i la precipitació han animat l'elaboració silenciosa d'una de les principals reformes d'aquesta legislatura. El sentit comú aconsellaria una tramitació del RD de reforma de les caixes d'estalvis com a projecte de Llei.

Com a mostra, diversos botons. En l'exposició de motius s'afirma que l'emissió de quotes participatives es limita al 50% del patrimoni net de les caixes i això no es troba reflectit en el text normatiu del decret. El sindicat dubta si “es tracta d'un engany, o simplement d'un error, un més en la pèssima tècnica legislativa d'aquest Executiu”. “Els ha traït el subconscient, no han reflectit límits perquè el motiu que anima la reforma no és dotar a les caixes d'instruments de capitalització, sinó aprofitar aquesta necessitat per promoure la desamortització d'un ben social”.

D'altra banda, En el Decret Zurbano es va legislar en matèria de SIP, Sistemes Institucionals de Protecció, recollint-se que una de les entitats que ho conformaven podia exercir de capçalera de la societat central. Amb prou feines tres mesos després es modifica per evitar que aquesta possibilitat estigui a l'abast de les caixes d'estalvis, obligant-les a crear una Societat Anònima (sense aclarir si només pot ser un banc o altres fórmules societàries, EFC - Entitat Financera de Crèdit - per exemple)

Hi ha per sota un ànim emboscat de modificar la naturalesa jurídica de les caixes. No es recull la possibilitat de crear una agrupació de caixes pels SIPs, per la qual cosa “dels vestits a mesura, falta un, o sigui, que a algunes entitats les deixen nues”. I finalment s'elabora un vestit per a totes “el vestit de fusta, en recollir-se que les caixes poden renunciar a ser caixes i convertir-se en fundacions com a Itàlia”.

Es tracta d'una reforma parany per als objectius que suposadament l'animen: reforçar el sistema de caixes dotant-les d'instruments de capitalització, reactivar el Crèdit i professionalitzar la seva gestió. Objectius totalment compartits per CCOO.

La convalidació del RD el proper dia 20 i la seva no tramitació com a projecte de Llei marcaran una fita irresponsable i vergonyosa en la manera d'abordar les reformes estructurals al nostre país. El mal que se li pot fer a un subsistema financer, tan necessari per a la promoció de la cohesió social, pot ser irreversible. I si no que mirin a Itàlia amb un sistema financer oligopoli, menys eficient, car i excloent per als clients, accentuant les desigualtats socials i territorials; i precisament exposat a la crisi financera.

COMFIA-CCOO