Archivado en Comunicats, socio economic

valoració de la L.O.R.C.A.

26 juliol 2010 Comunicat 32/10

el REIAL DECRET de modificació de la LORCA  ó el FINAL del MODEL de CAIXES D’ESTALVI.


Este artículo se publicó originalmente en


pdf print pmail

El  Reial decret Llei 11/2010 que va ser sotmès a convalidació en el Congrés dels Diputats el 20 de juliol de 2010, facilita i promou la desaparició de les caixes d'estalvis espanyoles en la seva configuració actual, afavoreix la desaparició de la seva naturalesa jurídica i afebleix la seva funció social com instruments bàsics de desenvolupament territorial i d'inclusió financera de les  persones amb menors recursos i capacitat econòmica. 

Segons aquesta nova norma, les caixes d'estalvis haurien d'optar per: 

• Mantenir-se com a caixes, podent emetre quotes participatives, amb o sense drets polítics, fins a un 50% del seu patrimoni net. 

• Integrar-se amb altres caixes en un Sistema Institucional de Protecció (SIP); aleshores l'entitat a través de la qual operaran serà un banc (societat anònima). 

• Cedir el seu negoci financer a un banc, mantenint la caixa, únicament, l'obra social i la cartera industrial 

• Transformar-se en fundació, cedint el seu negoci financer a un banc. 

El Banc d'Espanya, després d'una fase de supervisió apàtica en la qual no va voler o no va saber impedir el creixement incontrolat de l'endeutament de les Caixes per a finançar la bombolla immobiliària, dirigirà ara una operació que pretén convertir-les en  societats anònimes. Compte per a això amb el suport del Govern i el principal partit de l'oposició. 

La  necessitat de reduir el risc assumit amb el sector immobiliari; la  recuperació del crèdit dirigit a projectes empresarials viables, especialment a les PIMEs; l'enfortiment del sistema financer espanyol; els previsible increment dels requisits que imposarà Basilea III (tercera edició del consens entre els Bancs Centrals de les principals economies desenvolupades, que suposarà més exigències en matèria de recursos propis i qualitat del capital de les entitats financeres); són, entre d’altres,  raons que exigeixen recapitalitzar el sistema financer. 

Les vies per a fer-ho a les caixes d'estalvis eren i són diverses. L'objectiu perseguit és augmentar la solvència d'aquestes entitats,  no transformar-les en societats anònimes. Reforçar l'estructura de capital no és incompatible amb la naturalesa jurídica i el model de control social de les caixes d'estalvis. 
 
Si és necessari recapitalitzar amb fons públics, el canvi dels gestors que han provocat aquesta situació resulta exigible.
 
La previsible convalidació d'aquest Reial decret Llei no ha  d'impedir la seva tramitació com Projecte de Llei per a incorporar elements essencials que permetin capitalitzar les entitats i reestructurar el sector, sense transformar el model de caixes d'estalvis a Espanya en simples societats anònimes que perdran els seus trets definitoris i la seva funció social. 

CCOO manté el seu compromís amb el model de caixes d'estalvis, amb la seva ocupació i condicions laborals. Aquests objectius són compatibles amb el reforç de la seva solvència, rendibilitat i eficiència.  La necessària capitalització de les caixes ha d'atendre als següents objectius: 

• Preservar la naturalesa jurídica de les caixes d'estalvis. 

• Que els  processos de reestructuració siguin acordats amb la representació dels treballadors,  amb prioritat per a l'ocupació, consensuant processos d'homologació de condicions de treball. 

• Viabilitat financera. Promoció d'instruments de capital específics, de primera categoria, que garanteixin l'accés als mercats. No cal imposar la conversió en societats anònimes de caixes d'estalvis viables financerament. 

• Garantir el control i l'administració dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis sobre totes les seves activitats: les derivades del seu caràcter fundacional, l'activitat financera i les seves participacions industrials; més encara si es realitzen a través de societats filials i/o instrumentals. 

• Aposta pel model social de les caixes d'estalvis: 

1 . Inclusió financera del conjunt de la Societat i compromís amb els territoris d'implantació de les caixes. 
2 . Tornada del Benefici com Dividend Social (Obra Social). 
3 . Participació de la societat civil, de la  representació ciutadana i de la representació laboral) en l'administració i control de l'activitat financera i social. 

• Les fusions reals i les anomenades “virtuals” mitjançant Sistemes Institucionals de Protecció (SIPs), poden instrumentar-se a través del marc normatiu de les caixes d'estalvis. La figura d'Agrupacions de Caixes o Caixes de Caixes, com entitat central d'un SIP són alternatives a incorporar a la regulació legal. 
 
RESUM: 

Una reforma estructural necessita d'una Llei tramitada a través d'un Projecte de Llei, no la convalidació d'un Reial decret Llei. 

S'ha de garantir que les caixes puguin accedir a fórmules de capitalització en igualtat de condicions que la resta d'operadors, per raons conjunturals  (crisi financera) i raons estructurals (Basilea III). Però això ha de compatibilitzar-se amb el manteniment de la naturalesa jurídica i funció social de les caixes. Per això: 

• Han d'existir límits clars per a l'emissió, tinença i, si escau, presència de quotapartícips en els òrgans de govern de les caixes. 

• S'ha de garantir el control i administració dels òrgans de govern de les caixes sobre totes les activitats de les caixes d'estalvis i les seves societats filials i/o instrumentals. 

• En els SIPs ha de garantir-se que les caixes puguin conformar agrupacions de caixes o que una d'elles pugui actuar com societat central de els SIPs 

• Ha d'eliminar-se la possibilitat de conversió de les caixes d'estalvis en fundacions, com una opció més de desenvolupament de la seva activitat. Aquesta opció suposa encaminar les caixes cap a la seva desaparició com a tals (el testament vital d'aquestes entitats). 

I en matèria laboral, la reestructuració del sector ha de fer-se mitjançant acords laborals amb prioritat a l'ocupació i harmonització de condicions laborals, així com emmarcar a les entitats resultants, incloses les seves empreses filials i/o instrumentals en el marc normatiu sectorial laboral de les caixes d'estalvis 
 
 

CCOO t'interessa

afilia't a  COMFIA-CCOO
 

estar al dia@dia.net t'interessa
Si vols rebre les noticies del sector gratuïtament, suscriu-te.

 

Infórmate

CCOO Servicios es un sindicato, es Comisiones Obreras en los sectores de Comercio, Financiero, administrativo, de las TIC, Hostelería, Contact-center, Oficinas, Turismo... Leer más


Síguenos en Telegram

Dónde estamos


OFICINAS CENTRALES
C/ Albasanz, 3 1º Planta
28037 Madrid
Tel: 91 540 92 82
Asesoría Madrid 91 536 51 63-64
Otras Comunidades
Fax: 91 559 71 96
Email: contacta@servicios.ccoo.es