CONVENI COL·LECTIU DE TREBALL DE CÀRITAS DIOCESANA DE BARCELONA PER ALS ANYS

CONVENI COL·LECTIU DE TREBALL DE L'EMPRESA CÀRITAS DIOCESANA DE BARCELONA PER ALS ANYS 2002-2003

Index

Capítol 1 - Àmbits i qüestions generals
Secció 1 - Àmbit d'aplicació
Article 1 - Àmbit funcional
Article 2 - Àmbit territorial
Article 3 - Àmbit personal
Secció 2 - Clàusules de garantia
Article 4 - Àmbit temporal
Article 5 - Denúncia del Conveni
Secció 3 - Garantia personal
Article 6 - Garanties personals
Secció 4 - Comissió Paritària
Article 7 - Comissió Paritària
Article 8 - Funcions
Article 9 - Domicili
Article 10 - Remissió de qüestions a la Comissió
Secció 5 - Normativa referencial
Article 11 - Normativa referencial
Capítol 2 - Contractació
Article 12 - Contractació
Article 13 - Mesures per al foment de la contractació
Article 14 - Aprofitament dels recursos propis
Article 15 - Període de prova
Article 16 - Cessaments
Capítol 3 - Categories professionals

Article 17 - Descripció de les funcions de les diferent categories professionals

Article 18 - Tècnic assimilat (categoria 8 veure annex 1)

Capítol 4 - Promoció i selecció

Secció 1 - Càrrecs directius

Article 19 - Designació de càrrecs directius

Article 20 - Cobertura de vacants de càrrecs directius

Secció 2 - Promoció i selecció de personal

Article 21 - Caràcter objectiu dels sistemes de promoció

Article 22 - Dret preferent per cobrir vacants

Article 23 - Comissió avaluadora de les proves objectives de cobertura de vacants

Article 24 - Procediment

Article 25 - Altres qüestions respecte la promoció

Secció 3 - Mobilitat funcional

Article 26 - Temporalitat de vacants

Article 27 - Canvi de categoria a petició del treballador o treballadora

Article 28 - Mobilitat entre categories

Article 29 - Professionalitat

Capítol 5 - Condicions econòmiques

Secció 1 - Retribució mensual

Article 30 - Norma general

Article 31 - Estructura del salari

Article 32 - Salari base de conveni

Article 33 - Plus funció

Article 34 - Plus comandament

Article 35 - Plus variable

Article 36 - Plus O-D

Article 37 - Ad personam

Secció 2 - Altres retribucions i revisió salarial

Article 38 - Gratificacions extraordinàries de juny i Nadal

Article 39 - Hores extraordinàries

Article 40 - Trasllats, sortides i viatges

Article 41 - Revisió salarial per l'any 2003

Capítol 6 - Jornades de treball, festes i vacances

Secció 1

Article 42 - Jornada i horari

Article 43 - Descans i dies festius

Article 44 - Vacances

Secció 2 - Permisos, llicències i excedències

Article 45 - Permisos retribuïts

Article 46 - Permisos sense sou anual

Article 47 - Visites al metge

Article 48 - Llicències

Article 49 - Excedències

Article 50 - Guàrdies

Article 51 - Treball fora d'horari

Capítol 7 - Drets sindicals

Article 52

Article 53 - Drets sindicals dels treballadors/ores

Article 54 - Les seccions sindicals i els seus delegats

Article 55

Article 56 - Comitè d'Empresa

Article 57 - Competències del Comitè d'Empresa

Article 58

Article 59 - Garanties dels membres del Comitè d'Empresa

Article 60

Article 61 - Facultats complementàries dels representants dels treballadors i treballadores

Article 62 - Drets de reunió

Article 63 - Lloc de reunió

Capítol 8 - Millores socials

Article 64 - Baixes per malaltia

Article 65 - Premi jubilació

Article 66

Article 67

Article 68 - Prestacions per mort i invalidesa

Article 69 - Assistència jurídica i responsabilitat civil

Article 70 - Assegurança per responsabilitat civil

Article 71 - Préstecs i bestretes

Article 72 - Fons social

Article 73 - Altres millores socials

Capítol 9 - Règim disciplinari

Article 74 - Règim de sancions i graduació de faltes

Article 75 - Faltes lleus

Article 76 - Faltes greus

Article 77 - Faltes molt greus

Article 78 - Sancions màximes

Article 79 - Prescripció de faltes

Capítol 10 - Formació

Article 80

Article 81

Article 82

Article 83 - Hores de formació

Article 84 - Beques de formació a iniciativa del treballador/a

Article 85

Article 86 - Comissió de Formació

Article 87 - Aprofitament dels recursos propis

Disposicions addicionals

1.-

2.-

3.-

Annex 1

Taula salarial 2002

Annex 2

Reglament intern del procés de selecció i promoció del personal

--------------------------------------------------------------------------------

Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya - DOGC núm. 3776 - 05/12/2002

DEPARTAMENT DE TREBALL, INDÚSTRIA, COMERÇ I TURISME

RESOLUCIÓ TRE/3515/2002, de 18 de juliol, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del Conveni col.lectiu de treball de l'empresa Càritas Diocesana de Barcelona (centres de treball de la província de Barcelona) per als anys 2002 i 2003 (codi de conveni núm. 0812312). (Pàg. 21493)

RESOLUCIÓ

TRE/3515/2002, de 18 de juliol, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del Conveni col.lectiu de treball de l'empresa Càritas Diocesana de Barcelona (centres de treball de la província de Barcelona) per als anys 2002 i 2003 (codi de conveni núm. 0812312).

Vist el text del Conveni col.lectiu de treball de l'empresa Càritas Diocesana de Barcelona (centres de treball de la província de Barcelona), subscrit pels representants de l'empresa i dels seus treballadors el dia 3 de juliol de 2002, i de conformitat amb el que disposa l'article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors; l'article 2.b) del Reial decret 1040/1981, de 22 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis col.lectius de treball; l'article 11.2 de la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i altres normes d'aplicació,

Resolc:

-1 Disposar la inscripció del Conveni col.lectiu de treball de l'empresa Càritas Diocesana de Barcelona (centres de treball de la província de Barcelona) per als anys 2002 i 2003 (codi de conveni núm. 0812312) al Registre de convenis de la Delegació Territorial de Treball de Barcelona.

-2 Disposar que el text esmentat es publiqui en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 18 de juliol de 2002

Francisca Antolinos i Jiménez

Delegada territorial de Barcelona

Transcripció literal del text signat per les parts

 

CONVENI col.lectiu de treball de l'empresa Càritas Diocesana de Barcelona (centres de treball de la província de Barcelona) per als anys 2002 i 2003

Capítol 1 - Àmbits i qüestions generals

Secció 1 - Àmbit d'aplicació

Article 1 - Àmbit funcional

L'aplicació del present Conveni s'estén a les relacions laborals de la totalitat del personal de Càritas Diocesana de Barcelona, així com del personal que sigui contractat per la Institució durant la seva vigència.

Article 2 - Àmbit territorial

El present Conveni col.lectiu afecta tots els centres de treball que, compresos en l'àmbit funcional d'aquest, estan situats a la província de Barcelona, dins els límits establerts per la diòcesi de Barcelona, i els possibles futurs centres que s'estableixin durant la seva vigència dins l'àmbit de la diòcesi de Barcelona.

Article 3 - Àmbit personal

Queden vinculats per aquest Conveni tots els treballadors i treballadores que prestin els seus serveis, amb caràcter fix o temporal, a la Institució Càritas Diocesana de Barcelona, excepte el director/a i el secretari/ària general.

Secció 2 - Clàusules de garantia

Article 4 - Àmbit temporal

Aquest Conveni col.lectiu entrarà en vigor des de la seva signatura i tindrà efectes retroactius des de l'1 de gener de 2002, amb independència de la seva publicació al butlletí oficial corresponent. La seva durada serà des de l'1 de gener de 2002 fins al 31 de desembre de l'any 2003.

Article 5 - Denúncia del Conveni

5.1 El present Conveni podrà ésser denunciat per escrit per qualsevol de les parts legitimades amb una antelació mínima de 2 mesos a la data del seu venciment.

5.2 En tot cas, el règim establert per aquest Conveni es mantindrà fins que les parts afectades es regeixin per un nou Conveni.

5.3 En cas que no es denunciï vàlidament per les parts, s'entendrà prorrogat automàticament per períodes anuals.

Secció 3 - Garantia personal

Article 6 - Garanties personals

Es respectaran, a títol individual, les condicions de treball i econòmiques de les que ja gaudeixi el treballador i treballadora en el moment de l'entrada en vigor d'aquest Conveni, i que siguin superiors a aquelles de la mateixa naturalesa que aquest estableixi.

Secció 4 - Comissió Paritària

Article 7 - Comissió Paritària

7.1 Es crea una Comissió Paritària que serà l'encarregada de dur a terme la interpretació, l'arbitratge, la vigilància i el compliment del Conveni.

7.2 Els membres de la Comissió seran escollits d'entre els membres de la Comissió Negociadora del present Conveni. Estarà formada per 1 president, 1 secretari, designat pel president, i 6 vocals, amb veu tots i dret a vot únicament els 6 vocals, amb la mateixa representació de la Institució i dels treballadors i treballadores, així com dels assessors respectius.

7.3 Els vocals seran designats per les respectives representacions, i seran aquests qui designaran els seus propis assessors.

7.4 El president serà designat per votació dels vocals en la primera reunió de la Comissió.

Article 8 - Funcions

8.1 Correspon a la Comissió Paritària les següents funcions:

a) Dur a terme una interpretació autèntica de l'articulat del Conveni.

b) Arbitrar les qüestions o problemes que totes 2 parts sotmetin a la seva consideració en relació amb l'aplicació o interpretació de les clàusules del Conveni.

c) Intervenir en els conflictes col.lectiu exercint funcions de mediació, amb l'audiència prèvia de totes 2 parts.

d) Vigilar el compliment del que s'ha pactat.

e) Decidir el destí de la quantitat resultant d'aplicar el segon paràgraf de l'article 41.

8.2 L'exercici de les funcions anteriors no ha d'obstaculitzar en cap cas la competència respectiva de les jurisdiccions administratives i contencioses que preveuen les disposicions legals.

Article 9 - Domicili

9.1 La Comissió Paritària té el seu domicili a la Via Laietana, núm. 5, de Barcelona.

9.2 La Comissió es reunirà tantes vegades com les parts ho sol.licitin o quan les circumstàncies així ho requereixin.

9.3 Les reunions seran convocades pel seu president amb una antelació mínima d'1 setmana. La Institució habilitarà un local per a la realització de les reunions.

Article 10 - Remissió de qüestions a la Comissió

10.1 Totes 2 parts es comprometen a fer avinent a la Comissió Paritària tots els dubtes, les discrepàncies i els conflictes que hi pugui haver a conseqüència de la interpretació i l'aplicació del Conveni, perquè la Comissió emeti un dictamen o actuï de la manera reglamentària prevista.

10.2 Per la resolució de qualsevol consulta plantejada a la Comissió, s'ha de donar audiència a les parts interessades.

Secció 5 - Normativa referencial

Article 11 - Normativa referencial

Respecte tot allò que no estigui expressament previst en aquest Conveni, seran d'aplicació les normes de l'Estatut dels treballadors.

Tornar a inici

Capítol 2 - Contractació

Article 12 - Contractació

1. Es recomana a la Institució que, a l'hora de contractar nou personal, presti una atenció especial a la incidència qualitativa de l'atur a la província de Barcelona i que concedeixi prioritat en la contractació als majors de 45 anys, així com als discapacitats, beneficiaris de prestacions d'atur, de nivell contributiu o assistencial, inscrits a les oficines de treball de la Generalitat de Catalunya (OTG).

La contractació laboral s'ha d'efectuar procurant tendir, en la mesura que sigui possible, a la contractació estable dels treballadors i treballadores.

2. El Departament de Recursos Humans de la Institució ha de donar a conèixer o notificar els contractes efectuats a la representació legal dels treballadors i treballadores.

Article 13 - Mesures per al foment de la contractació

Tenint en compte el problema de l'atur, que incideix en determinats col.lectius de treballadors i treballadores, les parts signants d'aquest Conveni coincideixen en la conveniència de potenciar la contractació laboral indefinida i, si aquesta no és possible, mitjançant les modalitats següents i d'acord amb les normes i els requisits que preveuen les disposicions legals aplicables a cada cas:

a) Contracte a temps parcial. Es considera contracte a temps parcial quan s'acordi la prestació de serveis durant un nombre d'hores al dia, setmana, mes o any inferior al de la jornada a temps complet establerta en el present Conveni, segons el que disposa l'article 12.1 de l'Estatut dels treballadors, de conformitat amb la redacció donada pel Reial decret llei 15/1998, de 27 de novembre.

Els treballadors i treballadores contractats a temps parcial tindran els mateixos drets que els treballadors i treballadores contractats a temps complet, sens perjudici de les limitacions que es derivin de la naturalesa i duració del contracte.

b) Contracte en pràctiques. La retribució en aquest tipus de contracte serà, durant el primer any de vigència, el 75% de tots els conceptes salarials establerts en el present Conveni per a la categoria la qual el treballador o treballadora presti els seus serveis i, el segon any, la retribució serà del 90% de tots els conceptes salarials establerts en aquest Conveni per a la categoria a la qual pertany el treballador o treballadora.

c) Contracte de formació. Aquest contracte té com a finalitat l'adquisició teòrica i pràctica necessària per a l'exercici adequat d'un ofici o per a un lloc de treball que requereixi un determinat nivell de qualificació. Tot allò relatiu a la formació, la durada i les obligacions de la Institució i del treballador o treballadora, es regiran pel Reial decret 488/1998, de 27 de març.

d) Contracte eventual. El contracte de durada determinada per circumstàncies del mercat, acumulació de tasques o excés de comandes, regulat a l'article 15.1.b) de l'Estatut dels treballadors, modificat per la Llei 63/1997, de 26 de desembre, pot tenir una durada màxima de 12 mesos, dins d'un període de 18 mesos comptadors a partir del moment en què es produeixin aquestes causes.

Article 14 - Aprofitament dels recursos propis

La Institució ha d'aprofitar el màxim els serveis tècnics propis i ha de recórrer a encàrrecs professionals a personal no de plantilla en casos excepcionals.

Article 15 - Període de prova

15.1 Es pot acordar per escrit en el mateix contracte un període prova que en cap cas no pot excedir de:

Per als caps: 2 mesos.

Per als tècnics: 1 mes.

Per a la resta de categories: 15 dies.

15.2 Durant el període de prova, el treballador o treballadora ha de percebre la remuneració corresponent a la categoria professional en què es fa el seu ingrés a l'empresa.

15.3 Un cop finalitzat el període de prova, sense que es produeixi el desistiment per cap de les 2 parts, el contracte produirà plens efectes i el treballador o treballadora continuarà prestant els seus serveis a la Institució d'acord amb les condicions estipulades al contracte de treball. En aquest cas, el temps durant el qual el treballador o treballadora ha prestat serveis per a la Institució en període de prova es computarà a efectes d'antiguitat del treballador o treballadora a la Institució.

Article 16 - Cessaments

16.1 Els treballadors i treballadores que vulguin cessar voluntàriament en el servei de la Institució tenen l'obligació de posar-ho en coneixement d'aquesta per escrit amb un preavís de 15 dies.

16.2 L'incompliment d'aquest preavís per part del treballador o treballadora donarà dret a la Institució a descomptar de la seva liquidació una quantia equivalent a l'import del seu salari diari per cada dia de retard en l'avís.

16.3 Si el treballador o treballadora avisa del seu cessament amb l'antelació referida, la Institució resta obligada a liquidar en acabar aquest termini, els conceptes fixos que es puguin calcular en aquell moment.

Per a la resta de conceptes està obligada en el moment habitual del pagament. L'incompliment per part de la Institució d'aquesta obligació de liquidació comportarà el dret del treballador o treballadora a ser indemnitzat amb l'import d'un salari diari per cada dia de retard en la liquidació, amb el límit de la durada del mateix termini del preavís.

No tindrà dret a aquesta indemnització el treballador o treballadora que incompleixi el seu deure de preavisar per escrit del seu cessament amb l'antelació corresponent.

Tornar a inici

Capítol 3 - Categories professionals

Article 17 - Descripció de les funcions de les diferent categories professionals

17.1 Cap d'àrea o demarcació amb títol de grau superior (categoria 1 veure annex 1).

Treballadors i treballadores sota la dependència directa de la Direcció de la Institució, que es troben es possessió d'un títol o diploma oficial de grau superior.

Tenen encomanades les tasques de màxima responsabilitat directa, tant orgànica com funcional, d'un àrea o demarcació que inclouen un o diversos equips de treball i prenen decisions en allò que és responsabilitat seva i participen en la presa de decisions que afecten el conjunt de la Institució.

La tasca d'un cap d'àrea o demarcació s'ha de desenvolupar bàsicament en 2 àmbits:

L'impuls tècnic de les matèries, els programes, els serveis, etc. que són de competència i dependència de l'àrea o del territori.

Les tasques de comandament que són inherents als càrrecs dels quals depenen altres treballadors i treballadores, pressupostos, gestió, etc.

Les funcions que tenen encomanades són:

Participar en l'elaboració del pla operatiu i dels objectius que han de guiar la tasca de la Institució en funció de les línies estratègiques.

L'elaboració i posada en marxa, una vegada aprovats, dels projectes que correspongui.

La coordinació funcional i orgànica de les matèries pròpies de l'àrea o del territori en coordinació amb la resta de la Institució i en funció de les línies estratègiques, dels objectius operatius i del programa anual.

El control de la gestió dels programes, recursos, serveis i equipaments que estan adscrits a l'àrea o al territori.

L'elaboració del programa, el pressupost i la memòria de l'àrea o el territori.

El comandament del personal adscrit a l'àrea o el territori.

El suport al director i al secretari general, quan li sigui requerit, en aquells temes que tinguin a veure amb l'àrea o la demarcació.

Les funcions de representació institucional que correspongui davant altres entitats o l'administració pública.

Totes aquelles que, en funció de la responsabilitat o per delegació, li siguin encomanades pel director o pel secretari general.

Vetllar per la unificació de criteris de l'àrea.

17.2 Cap departament/secció/programa/servei amb títol grau superior (categoria 3 veure annex 1).

Són aquells treballadors i treballadores que es troben en possessió d'un títol o diploma oficial de grau superior.

Els treballadors i treballadores que pertanyen a aquesta categoria són responsables directes de la integració i la coordinació de funcions realitzades per un conjunt de tècnics en el mateix departament, secció, programa i/o servei. Tenen la responsabilitat de la programació, la planificació i l'avaluació dels projectes del seu departament, programa, secció o servei. Assumeixen les funcions de coordinació i direcció del treball o del conjunt d'activitats d'un departament, programa, secció o servei.

Les funcions que tenen encomanades són:

Vetllat per l'assoliment dels objectius marcats per al seu departament/programa/servei.

Seguiment del treball del seu departament/secció/programa i/o servei amb coordinació amb la resta de la Institució.

Representativitat de la Institució davant altres entitats o l'Administració pública.

Vetllar per la unificació de criteris del seu departament/secció/programa i/o servei.

Seguiment dels pressupostos.

Coordinació estreta amb el seu cap d'àrea o demarcació.

17.3 Tècnic amb títol de grau superior (categoria 7 veure annex 1)

Són aquells treballadors i treballadores que es troben en possessió d'un títol o diploma oficial de grau superior. Realitzen tasques i activitats que els són encomanades i per les quals el seu títol els habilita.

Els treballadors i treballadores que pertanyen a aquesta categoria realitzen funcions que comporten la realització, coordinació i avaluació de les tasques encomanades.

17.4 Cap d'àrea o demarcació amb títol de grau mitjà (categoria 2 veure annex 1)

Treballadors i treballadores sota la dependència directa de la Direcció de la Institució, que es troben en possessió d'un títol o diploma oficial de grau mitjà.

Tenen encomanades les tasques de màxima responsabilitat directa, tant orgànica com funcional, d'un àrea o demarcació que inclouen un o diversos equips de treball i prenen decisions en allò que és responsabilitat seva i participen en la presa de decisions que afecten el conjunt de la Institució.

La tasca d'un cap d'àrea o demarcació s'ha de desenvolupar bàsicament en 2 àmbits:

L'impuls tècnic de les matèries, els programes, els serveis, etc. que són de competència i dependència de l'àrea o del territori.

Les tasques de comandament que són inherents als càrrecs dels quals depenen altres treballadors i treballadores, pressupostos, gestió, etc.

Les funcions que tenen encomanades són:

Participar en l'elaboració del pla operatiu i dels objectius que han de guiar la tasca de la Institució en funció de les línies estratègiques.

L'elaboració i posada en marxa, una vegada aprovats, dels projectes que correspongui.

La coordinació funcional i orgànica de les matèries pròpies de l'àrea o del territori, en coordinació amb la resta de la Institució i en funció de les línies estratègiques, dels objectius operatius i del programa anual.

El control de la gestió dels programes, recursos, serveis i equipaments que estan adscrits a l'àrea o al territori.

L'elaboració del programa, el pressupost i la memòria de l'àrea o el territori.

El comandament del personal adscrit a l'àrea o al territori.

El suport al director i al secretari general, quan li sigui requerit, en aquells temes que tinguin a veure amb l'àrea o demarcació.

Les funcions de representació institucional que correspongui davant altres entitats o l'administració pública.

Totes aquelles que, en funció de la responsabilitat o per delegació, li siguin encomanades pel director o pel secretari general.

Vetllar per la unificació de criteris de l'àrea.

17.5 Cap departament/secció/programa/servei amb títol grau mitjà (categoria 4 veure annex 1).

Són aquells treballadors i treballadores que es troben en possessió d'un títol o diploma oficial de grau mitjà.

Els treballadors i treballadores que pertanyen a aquesta categoria són responsables directes de la integració i la coordinació de funcions realitzades per un conjunt de tècnics en el mateix departament, secció, programa i/o servei. Tenen la responsabilitat de la programació, la planificació i l'avaluació dels projectes del seu departament, programa, secció o servei. Assumeixen les funcions de coordinació i direcció del treball o del conjunt d'activitats d'un departament, programa, secció o servei.

Seran funcions pròpies dels caps de departament/secció/programa i/o servei:

Vetllar per l'assoliment dels objectius marcats per al seu departament/programa/servei.

Seguiment del treball del seu departament/secció/programa i/o servei amb coordinació amb la resta de la Institució.

Representativitat de la Institució davant altres entitats o l'Administració pública.

Vetllat per la unificació de criteris del seu departament/secció/programa i/o servei.

Seguiment dels pressupostos.

Coordinació estreta amb el seu cap d'àrea o demarcació.

17.6 Cap de servei d'ajuda a la llar (categoria 5 veure annex 1)

Són els treballadors i treballadores que, amb una formació de treballador/a familiar, tenen una capacitació professional contrastada i demostrada.

Tenen la responsabilitat directa de:

Organitzar, coordinar i supervisar el grup de professionals que realitzen la tasca de servei d'ajuda a la llar.

Realitzar el seguiment i la quantificació d'hores de treball dels treballadors i treballadores familiars que estan sota la seva dependència.

Cobrament de les aportacions dels usuaris.

17.7 Coordinador/a de voluntariat (categoria 6 veure annex 1)

Són els treballadors i treballadores que es troben en possessió d'un títol universitari d'àmbit social.

Tenen com a funcions:

La motivació i coordinació dels grups de voluntaris.

Acollir i orientar el procés d'incorporació dels voluntaris i tenir cura del seu seguiment.

Dinamització de les comunitats parroquials.

Formació del voluntariat: dissenyar i realitzar les diferents activitats formatives.

Assessorament i suport als equips territorials de la Institució.

17.8 Tècnic amb títol de grau mitjà (categoria 8 veure annex 1)

Són aquells treballadors i treballadores que es troben en possessió d'un títol o diploma oficial de grau mitjà. Realitzen tasques i activitats que els són encomanades i per les quals el seu títol els habilita.

Els treballadors i treballadores que pertanyen a aquesta categoria realitzen funcions que comporten la realització, coordinació i avaluació de les tasques encomanades.

17.9 Cap superior administratiu-administrador (categoria 9 veure annex 1)

Són aquells treballadors i treballadores que actuen sota les ordres d'un cap d'àrea. Són responsables directes de la integració i la coordinació de funcions realitzades per un conjunt d'administratius del seu departament.

Tenen la responsabilitat de:

La programació, planificació i avaluació del treball del seu departament.

Assumeixen les funcions de coordinació i direcció del conjunt d'activitats del seu departament.

17.10 Cap administratiu (categoria 10 veure annex 1)

És el treballador o la treballadora que actua sota les ordres d'un cap d'àrea o departament, programa o secció i s'encarrega de realitzar tasques administratives, com ara de comptabilitat, control pressupostari, seguiment d'ingressos i altres; unifica i distribueix feines entre l'equip de treball del qual és responsable.

17.11 Oficial administratiu superior (categoria 11 veure annex 1)

És el treballador o la treballadora que actua sota les ordres d'un cap.

Realitza tasques administratives i de responsabilitat com poden ser:

Seguiment de subvencions, convenis i programes específics relacionats amb l'administració i altres entitats.

Seguiment de les despeses dels territoris, programes i serveis.

Dóna suport i assessorament administratiu i informàtic al personal de territoris, programes i serveis, sota les ordres del seu cap superior.

Recull, introdueix i interpreta dades socials amb la corresponent sistematització i control.

Treballa autònomament amb els programes informàtics que utilitza per la seva feina.

Dóna suport als mailings de campanyes i al seguiment i distribució de les publicacions de la institució.

El treballador o treballadora haurà estat un mínim d'1 any en la categoria d'oficial administratiu de primera amb valoració positiva per part del cap immediat.

17.12 Oficial administratiu de primera (categoria 13 veure annex 1)

És el treballador o treballadora que actua sota la dependència d'un cap superior i sota la seva responsabilitat du a terme, amb la mateixa perfecció de realització i autonomia, feines que requereixen iniciatives:

Seguiment de les despeses dels territoris, programes i serveis.

Dóna suport administratiu al personal de territoris, programes i serveis, sota les ordres del seu cap superior.

Introducció de dades bàsiques sense necessitat d'interpretació, introducció de dades bàsiques al programa de gestió social.

Treballa autònomament amb els programes informàtics que utilitza per la seva feina.

17.13 Oficial administratiu de segona (categoria 14 veure annex 1)

És el treballador o treballadora amb iniciativa i responsabilitat restringida, subordinat a un cap, que s'encarrega de feines de caràcter secundari que exigeixen els coneixements generals de la tècnica administrativa.

Coneix el funcionament dels programes bàsics informàtics per la seva feina a nivell d'usuari.

S'assimila a aquesta categoria qui realitzi tasques únicament de telefonista.

17.14 Recepcionista social (categoria 12 veure annex 1)

Dedica la major part de la seva jornada laboral a fer tasques de recepció social i d'atenció telefònica. Porta les agendes dels treballadors i treballadores socials, orienta els usuaris al servei, intern o extern, o la persona que els correspon i organitza l'espai de recepció i els despatxos de rebre visites. Si el lloc de treball ho requereix, realitza tasques de suport administratiu corresponents a un oficial de segona.

17.15 Netejador/a i mosso (categoria 15 veure annex 1)

Netejador/a: s'ocupa de la neteja dels locals de la Institució.

Mosso: és el treballador o treballadora subaltern que fa encàrrecs, repartiments, executa les comandes que els altres nivells li puguin encarregar i altres feines de caràcter elemental.

Article 18 - Tècnic assimilat (categoria 8 veure annex 1)

Són aquells treballadors o treballadores que sense trobar-se en possessió d'un títol oficial acreditin coneixements, experiències, capacitats, habilitats, formació no reglada, que possibilitin la seva adscripció a una de les categories anteriorment descrites. Aquesta adscripció s'aplicaria sempre i quan es donessin, com a mínim, les 2 condicions següents:

Acord unànime de la representació de la Institució i la representació dels treballadors i treballadores.

Demostració fefaent de les capacitats del treballador o treballadora.

Aquests treballadors i treballadores no poden accedir a categories superiors sense l'acreditació de la titulació corresponent.

Tornar a inici

Capítol 4 - Promoció i selecció

Secció 1 - Càrrecs directius

Article 19 - Designació de càrrecs directius

Les categories professionals de cap d'àrea o de demarcació amb titulació de grau superior i cap d'àrea o de demarcació amb titulació de grau mitjà, seran de lliure designació per la Direcció de la Institució, amb la limitació que s'especifica en l'article següent.

Article 20 - Cobertura de vacants de càrrecs directius

Si les 2 categories anteriorment esmentades ocupen més de 15 llocs de treball, com a mínim en el 35% d'aquests llocs de treball, per la seva cobertura en cas de vacant, caldrà seguir els tràmits, pels seus nomenaments, establerts i pactats en els articles següents:

Secció 2 - Promoció i selecció de personal

Article 21 - Caràcter objectiu dels sistemes de promoció

Quan quedi vacant una determinada plaça o lloc de treball o se'n creï una de nova, aquestes es proveiran mitjançant sistemes de promoció i/o selecció de caràcter objectiu.

Article 22 - Dret preferent per cobrir vacants

Tot el personal de la Institució, amb 1 any d'antiguitat, tindrà, en igualtat de condicions, dret preferent per cobrir les vacants existents o de nova creació, amb les següents limitacions quant al nombre de places de cada categoria professional:

En les categories de cap d'àrea o demarcació amb títol de grau superior i cap d'àrea o demarcació amb títol de grau mitjà, el personal de la Institució tindrà el dret preferent previst en el paràgraf anterior, quan es doni el supòsit previst en l'article 20.

En les categories de cap de departament/secció/programa/servei amb títol de grau superior i de cap de departament/secció/programa/servei amb títol de grau mitjà, la primera vacant o lloc de treball de nova creació a qualsevol de les categories esmentades, serà de lliure designació per la Institució; per cobrir les 2 vacants següents, el personal de la Institució tindrà el dret preferent per cobrir-les. Les vacants següents es cobriran amb la mateixa proporció o cadència.

En totes les altres categories o nivells, igualment, la primera vacant o lloc de treball de nova creació serà de lliure designació per la Institució i per cobrir les 3 vacants següents, el personal de la Institució tindrà dret preferent per cobrir-les. Les vacants següents es cobriran amb la mateixa proporció o cadència.

Article 23 - Comissió avaluadora de les proves objectives de cobertura de vacants

23.1 Es crearà una Comissió (la seva composició consta en l'annex 2 d'aquest Conveni) que tindrà les funcions d'avaluar les proves objectives d'accés i cobertura de les places vacants i de nova creació.

En aquesta Comissió, que avaluarà les proves d'aptitud i capacitat per proveir els llocs de treball vacants o de nova creació, hi seran sempre presents 2 membres del Comitè d'Empresa designats per aquest, d'igual o més categoria professional que els llocs de treball a cobrir amb veu i vot, i membres representants de la Institució.

En el supòsit que no existeixin 2 membres del Comitè d'igual o superior categoria, podran ser designats per aquest, entre d'altres membres de la plantilla.

La resolució de la corresponent avaluació caldrà que estigui resolta dintre del termini màxim de 3 mesos des de l'existència de la vacant.

23.2 Per tal de garantir els corresponents nomenaments per part del Comitè, la Institució vindrà obligada a comunicar al Comitè les convocatòries de les corresponents avaluacions per proveir els llocs de treball a cobrir, almenys amb 7 dies d'anticipació a la data en què hagin de realitzar-se les proves.

Article 24 - Procediment

S'estableix el procediment concret per a la realització d'aquestes proves (i que consta com a annex 2 al present Conveni) tenint en compte la formació, mèrits i experiència del treballador o treballadora, així com les necessitats objectives i organitzatives de la Institució, però assegurant sempre que quedi garantida sempre la màxima objectivitat en la seva constitució i qualificació.

L'antiguitat s'estimarà, en tot cas, com a mèrit preferent en igualtat de condicions i resultats.

Article 25 - Altres qüestions respecte la promoció

25.1 El personal que accedeixi a un lloc de treball mitjançant aquest sistema adquirirà els drets i deures corresponents a l'esmentat lloc de treball.

25.2 Tot allò disposat en els articles anteriors, que fa referència al sistema de promoció i selecció de personal, serà igualment d'aplicació per la provisió d'una plaça o lloc de treball a la qual no s'hi presenti cap treballador o treballadora en actiu de la Institució, i en conseqüència, només ho facin persones de fora de la Institució.

Secció 3 - Mobilitat funcional

Article 26 - Temporalitat de vacants

En cas de vacant nova, definitiva o temporal, sempre que s'acrediti la necessitat i urgència i mentre no es realitzi la corresponent selecció i/o promoció, el treballador o treballadora que ocupi temporalment el lloc de treball a cobrir, bé sigui d'igual o superior categoria, cobrarà en aquest últim supòsit la retribució total corresponent a la funció o lloc de treball que efectivament desenvolupi.

La duració màxima d'aquesta situació serà de 3 mesos a excepció de substitucions per IT o maternitat que tindran la durada necessària fins a la reincorporació del treballador o treballadora substituït.

Article 27 - Canvi de categoria a petició del treballador o treballadora

Si el canvi de categoria o nivell es realitza o té el seu origen per petició del treballador o treballadora, li quedarà assignat el sou i la categoria que corresponguin a la nova situació i lloc de treball.

Article 28 - Mobilitat entre categories

A falta de definició de grups professionals, la mobilitat funcional podrà efectuar-se entre categories professionals equivalents i sempre que existeixin raons tècniques i/o organitzatives.

Article 29 - Professionalitat

La professionalitat pot adquirir-se bàsicament per 2 vies:

La formació, com a mitjà d'adquisició de les competències teòriques i pràctiques per a l'exercici d'una professió determinada o lloc de treball.

L'experiència, com a exercici de les competències requerides que donen al treballador o treballadora la capacitat pràctica per resoldre correctament i amb la seguretat, qualitat, eficàcia i eficiència necessàries les activitats professionals, sempre i quan no es requereixi una titulació específica.

Tornar a inici

Capítol 5 - Condicions econòmiques

Secció 1 - Retribució mensual

Article 30 - Norma general

Les retribucions que es pacten en aquest Conveni es consideren com a contraprestació dels coneixements i l'aportació del treballador o treballadora al lloc de treball.

Article 31 - Estructura del salari

Les retribucions del personal adscrit a aquest Conveni estan integrades pels següents conceptes:

Salari base

Plus funció

Plus comandament

Plus variable

Plus O-D

Plus ad personam

Article 32 - Salari base de conveni

Cal entendre per salari base la retribució mensual corresponent a la categoria professional del treballador o treballadora per la jornada ordinària de treball i que figura com a tal a l'annex 1.

Article 33 - Plus funció

El plus funció és un complement de la remuneració bàsica o salari base. Remunera l'aptitud pel lloc de treball o funció que el treballador o treballadora desenvolupa i que figura com a tal a l'annex 1.

Article 34 - Plus comandament

El plus de comandament retribueix les funcions específiques de comandament i és el que figura com a tal a l'annex 1.

Únicament tenen dret a percebre aquest plus els caps.

Article 35 - Plus variable

35.1 Aquest plus remunera activitats, accions i funcions puntuals que signifiquin un increment de feina pel treballador/a. Té caràcter universal, és a dir, amb possibilitats de ser cobrat per qualsevol treballador/a de la plantilla, a excepció dels caps, si les circumstàncies del servei així ho requereixen. Pot retribuir alguna de les següents situacions: pujades concretes de feina, encàrrecs temporals, col.laboracions extraordinàries, etc.

En conseqüència, el dret a cobrar aquest concepte retributiu serà temporal, és a dir, mentre dura la situació determinada que ha donat lloc a la seva percepció i igualment no serà consolidable salarialment.

35.2 El plus variable en cap cas no pot confondre's i/o substituir les hores extraordinàries.

35.3 Si bé la quantia diària d'aquest plus variable, quan existeixi el dret a cobrar-lo, és la fixada com a tal en la columna quarta de l'annex 1, l'import total i global no superarà la quantitat de 24.040,48 euros per a l'any 2002 i la mateixa quantitat augmentada d'acord amb l'article 41 següent per a l'any 2003.

35.4 Si a la finalització de cada any anteriorment esmentat (2002 i 2003), existís un sobrant d'aquesta quantitat, aquesta es destinarà íntegrament i es sumarà a la quantitat pactada de fons social (article 72).

35.5 La Institució es compromet a donar complida justificació al Comitè d'Empresa, dins del mes de desembre de cada any de vigència d'aquest Conveni col.lectiu, de la quantitat total pagada per aquest concepte als treballadors i treballadores a fi efecte de poder ser d'aplicació allò pactat en l'apartat 4 d'aquest article.

Article 36 - Plus O-D

Amb anterioritat a l'existència d'aquest primer Conveni col.lectiu, era d'aplicació el Conveni d'oficines i despatxos de Catalunya i per la seva aplicació hi ha determinats treballadors/ores que han vingut cobrant aquest concepte retributiu, encara que amb el nom de ad personam. La quantitat que cada treballador/a ha vingut cobrant per aquest concepte és la mateixa que es percebrà durant la vigència d'aquest nou Conveni col.lectiu com a plus O-D.

Article 37 - Ad personam

37.1 Tal com ha quedat manifest en l'article anterior, amb anterioritat a l'existència d'aquest primer Conveni col.lectiu, era d'aplicació el Conveni d'oficines i despatxos de Catalunya i, per altra banda, existien, a més, condicions econòmiques personals i específiques amb explicació històrica determinada per alguns treballadors i treballadores.

Aquest nou Conveni col.lectiu d'empresa ha suposat per altra banda la creació de noves categories professionals i, en conseqüència, l'adscripció de tota la plantilla a les noves categories diferents a les existents en l'anterior Conveni col.lectiu.

37.2 Amb la finalitat que cap treballador/a no cobri en còmput global i anual una quantitat inferior a la que venia percebent com a resultat de les manifestacions anteriors, es crea un concepte salarial denominat plus ad personam que retribuirà la diferència entre el salari brut anual per tots els conceptes corresponents a l'any 2001, menys la millora voluntària i el plus transport, i el nou salari brut anual igualment per tots els conceptes a excepció del plus variable resultant de l'aplicació d'aquest nou Conveni col.lectiu.

37.3 La quantitat que es cobri per aquest concepte, si bé serà absorbible per futurs arguments de propers convenis, serà una quantitat que quedarà congelada i no tindrà augment de cap mena, a excepció d'allò que s'estableixi en l'article 14.

Secció 2 - Altres retribucions i revisió salarial

Article 38 - Gratificacions extraordinàries de juny i Nadal

38.1 Durant la vigència d'aquest Conveni, cada una de les gratificacions extraordinàries de juny i Nadal consisteixen, cada una i per tos els treballadors i treballadores, en l'abonament d'1 mensualitat dels següents conceptes salarials: salari base i plus funció.

Per aquells treballadors i treballadores que també cobrin: comandament i/o plus O-D i/o ad personam, la gratificació extraordinària serà a més d'1 mensualitat del salari base i el plus funció, 1 mensualitat d'aquests altres conceptes retributius.

38.2 Les gratificacions de juny i Nadal es satisfan el dia 23 de juny i el 20 de desembre, respectivament, i si qualsevol d'ambdós dies és festius, s'han d'abonar el dia laborable immediatament anterior.

38.3 La liquidació de l'import d'aquestes gratificacions s'efectua amb una quantia proporcional als dies de permanència a la Institució.

Article 39 - Hores extraordinàries

39.1 És voluntat compartida de la Institució i dels treballadors/ores afectats per aquest Conveni col.lectiu que les hores extraordinàries tinguin un caràcter molt excepcional.

39.2 Si per motius d'imperiosa necessitat s'han d'efectuar hores extraordinàries, aquestes es podran compensar per temps de descans que serà l'equivalent a 1 hora i mitja per hora extraordinària realitzada.

39.3 El període de descans com a resultat de les hores extraordinàries realitzades es gaudirà dins dels 6 mesos següents.

Article 40 - Trasllats, sortides i viatges

40.1 Els treballadors/ores percebran un 100% de les despeses per trasllats, viatges, menjars, sopars i per dormir, prèvia autorització del cap corresponent, i mitjançant justificació, quan aquestes despeses es produeixin per necessitats de la feina.

40.2 Anualment, la Institució fixarà la quantia màxima per despeses de desplaçaments, menjars i hotel.

Article 41 - Revisió salarial per l'any 2003

El salari base de conveni, el plus funció, el plus comandament, el plus variable i el plus O-D pel proper any 2003, serà la quantitat que consta sota aquest nom a l'annex 1, incrementada amb l'IPC previst pel Govern per l'any 2003, més el 0,75%.

Malgrat que el plus ad personam, com es diu en l'article 37.3 anterior, queda congelat individualment i en conseqüència cap treballador/a no tindrà augment de cap mena per aquest concepte durant l'any 2002, la massa salarial corresponent a aquest concepte tindrà el mateix augment per l'any 2003, esmentat anteriorment (IPC previst més 0,75%). La diferència entre la nova massa salarial augmentada de l'any 2003 i l'anterior, l'any 2002, serà distribuïda de la forma que acordi la Comissió Paritària d'aquest Conveni i es farà abans del 31 de desembre de 2003.

Tornar a inici

Capítol 6 - Jornades de treball, festes i vacances

Secció 1

Article 42 - Jornada i horari

La jornada anual serà la que resulti de la realització de la jornada setmanal habitual a la Institució, de dilluns a divendres, de 35 hores de treball efectiu des del 15 de setembre al 14 d juny, amb jornada partida, majoritàriament els dilluns i els dimecres.

L'horari d'estiu serà de 35 hores setmanals de treball efectiu del 15 de juny al 14 de setembre, amb horari intensiu.

Els treballadors i treballadores que abans de signar aquest Conveni ja realitzaven 35 hores setmanals i el seu contracte amb la Institució és d'abans del dia 1 de setembre de 2000, realitzaran 32,30 hores de treball, durant els mesos de juliol i agost, sempre i quan facin el 90% de les vacances durant aquests 2 mesos, com a dret adquirit per aquests treballadors/ores, i hauran de realitzar 35 hores de treball amb horari intensiu la segona quinzena de juny i la primera quinzena de setembre.

La jornada anual no podrà superar les 1.500 hores de treball efectiu.

L'horari flexible de treball habitual pels treballadors/ores amb jornada partida serà de 8-9 a 14-15 hores de dilluns a divendres i de 15-16 a 17.30-18.30 hores dilluns i dimecres deixant, com a mínim, 1 hora per dinar. Pels treballadors/ores amb jornada intensiva l'horari serà de 8 a 15 hores de dilluns a divendres.

Amb independència de les jornades a temps complet assenyalades, existeixen a l'empresa determinats treballadors/ores amb jornades reduïdes per condicions personals més beneficioses.

Els 20 minuts de descans diari per tots els treballadors/ores de la Institució serà considerat com a temps de treball efectiu.

El desplaçament invertit per la realització de diferents tasques dins de l'horari de treball serà considerat com a temps de treball efectiu.

Article 43 - Descans i dies festius

La totalitat de treballadors/ores gaudiran de 2 dies de descans, en cap de setmana, sens perjudici de la realització de guàrdies en dissabte i la seva compensació.

A més de les preceptives festes oficials, tot el personal tindrà dret a:

1. Els dies 24 i 31 de desembre tot el personal finalitzarà la jornada a les 14 hores. Si aquests dies coincideixen amb la tarda de dilluns o dimecres, del personal a horari partit, no treballaran aquesta tarda i la canviaran per una altra. En qualsevol cas, la Institució garanteix la reducció d'1 hora per a tot el personal.

Si els esmentats dies 24 i 31 de desembre coincidissin per calendari en dies no laborals, els criteris anteriorment assenyalats s'aplicaran a la vigília laboral.

2. Tot el personal gaudirà d'1 pont a l'any, que serà decidit entre la representació legal de la Institució i el Comitè d'Empresa abans del 31 de desembre, quan negociïn el calendari laboral.

3. Tot el personal tindrà dret a 1 dia festiu retribuït per Nadal, a realitzar dins del període de 20 dies que es fixarà en el calendari laboral.

4. També serà considerat festiu i retribuït a tots els efectes Dijous Sant.

Article 44 - Vacances

1. S'estableix un període anual de vacances de 22 dies laborals. Podran gaudir-se de forma continuada o fraccionada, amb un màxim de 3 fraccions, en qualsevol moment de l'any, si bé caldrà organitzar-les d'acord amb la resta de personal d'un mateix servei.

Els treballadors/ores comunicaran amb 1 mes i mig d'antelació el període de vacances a gaudir al seu cap, que donarà el vistiplau a la proposta de vacances de l'equip i ho notificarà a Recursos Humans pel registre.

Quan l'organització de torns de vacances suposi el tancament d'algun centre de treball, s'haurà d'haver previst amb 1 mes d'anticipació.

2. A mes dels 22 dies laborables de vacances, tot el personal tindrà dret a 3 dies més de vacances a gaudir dins del període de Nadal (període de 20 dies que es fixarà de comú acord en el calendari laboral) o Setmana Santa (període de 2 setmanes fixades, també en el calendari laboral). A aquests 3 dies s'hi podrà afegir el dia festiu de Nadal.

Secció 2 - Permisos, llicències i excedències

Article 45 - Permisos retribuïts

Tot el personal, prèvia notificació i justificació, tindrà dret a gaudir dels següents permisos retribuïts:

15 dies naturals per matrimoni o acreditació de l'atorgament d'escriptura pública com a parella estable, acumulables al període de vacances.

5 dies naturals per mort de cònjuge o parella estable, fills, pares i pares del cònjuge o parella estable.

3 dies naturals per mort d'avis, néts i germans.

2 dies naturals per mort de fills polítics i germans polítics.

2 dies naturals per malaltia greu de tots els anteriors supòsits, a excepció de la malaltia de fills polítics i germans polítics.

S'ampliaran a 5 dies naturals els permisos si cal desplaçament fora de la província, a excepció de la malaltia de fills polítics i germans polítics.

3 dies naturals per naixement de fill o per adopció, ampliables a 5 dies si cal desplaçament fora de la província.

1 dia natural per trasllat de domicili.

2 dies naturals, per assumptes propis, a gaudir dins l'any natural. No cal justificació però si es tindran en compte les necessitats del servei i notificar-ho amb uns dies d'antelació al responsable immediat.

El temps indispensable per exàmens, representació sindical, deures d'inexcusable compliment, previstos a la legislació vigent.

Article 46 - Permisos sense sou anual

Tots els treballadors/ores de la Institució, amb una antiguitat mínima de 6 mesos, tenen dret a gaudir d'un permís sense sou, anualment, sense cap tipus de justificació, de 15 dies naturals de durada. El personal que porti més d'1 any d'antiguitat a la Institució podrà ampliar aquest permís amb 15 dies més, sempre que n'acrediti el motiu.

Article 47 - Visites al metge

Si el treballador/a requereix assistència a una consulta mèdica, i l'horari d'aquesta coincideix amb el de la feina, s'ha de concedir un permís pel temps necessari en els casos d'assistència a consulta mèdica de la Seguretat Social i/o una consulta mèdica que no correspongui a la Seguretat social. El treballador/a haurà de justificar documentalment l'atenció mèdica rebuda.

Article 48 - Llicències

En el que fa referència a les llicències de maternitat, paternitat i lactància, ambdues parts convenen la remissió expressa a la normativa legal vigent establerta en aquestes matèries en l'Estatut dels treballadors i d'altra normativa que la desenvolupi.

Article 49 - Excedències

49.1 Excedència voluntària. Tot el personal que acrediti una antiguitat mínima d'1 any té dret a la situació d'excedència voluntària, sense al.legació de causa especial, per un termini mínim d'1 any i màxim de 5 anys. Per gaudir d'una nova excedència voluntària caldrà que hagin transcorregut almenys 4 anys des de la finalització de l'anterior excedència voluntària.

Es conservarà un dret preferent a la reincorporació en les vacants d'igual o similar categoria que existeixin o es puguin produir a la Institució, reincorporació que s'haurà de demanar amb 1 mes d'antelació a la finalització del període concedit.

49.2 Excedència per cura d'un fill menor de 3 anys. Tot el personal, home o dona, té dret a demanar una excedència per cura d'un fill menor de 3 anys, natural o adoptiu. La duració màxima és de 3 anys comptats a partir del dia que finalitzi el període legal d'IT per maternitat.

Durant el primer any d'excedència el treballador/a té dret a la reserva del seu propi lloc de treball. El primer any d'excedència començarà el dia següent a la finalització de la IT de maternitat o paternitat.

Durant el temps restant té dret a la reserva d'un lloc de treball de la mateixa categoria professional o equivalent.

La resta d'efectes seran els previstos en l'Estatut dels treballadors.

49.3 Excedència per cura d'un familiar. Tot el personal, home o dona, té dret a demanar una excedència per cura d'un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, equiparant-se la parella estable que, per raó d'edat, accident o malaltia, no puguin valer-se per ells mateixos i no portin a terme una activitat retribuïda.

La duració màxima és de 2 anys.

Durant 1 any, el treballador/a té dret a la reserva del seu propi lloc de treball.

Durant el temps restant té dret a la reserva d'un lloc de treball de la mateixa categoria o equivalent.

49.4 Excedència forçosa. En aquest supòsit cal atenir-se a la legislació vigent en cada moment.

Article 50 - Guàrdies

El personal que realitzi una guàrdia en dissabte, que com a màxim es produeix un cop l'any, lliurarà i compensarà les hores dins la setmana immediatament següent a la realització de la guàrdia.

Només per causa de força major es podrà canviar el dia de guàrdia, amb obligació de notificar prèviament el canvi.

Durant els mesos de juliol i agost no es realitzaran guàrdies. Tampoc no es realitzaran guàrdies en Dissabte Sant.

Article 51 - Treball fora d'horari

1. Quan les necessitats del servei i de la Institució impliquin la realització de tasques pròpies de la professió fora de l'horari laboral del treballador/a, aquestes hores es compensaran amb hores de descans, i seran gaudides dins dels 30 dies següents.

2. Quan, per necessitats del servei i de la Institució, es produeix treball en diumenges o festius, els treballadors/ores tindran el dret de compensar amb descans les hores treballadores, que al ser en diumenges i festius seran considerades com a hores dobles i seran gaudides dins dels 30 dies següents.

3. Quan les necessitats del servei impliquin la realització d'una reunió o treball en dissabte, aquestes hores es compensaran amb hores de descans. Cada hora de treball serà compensada amb 1 hora i mitja de descans que serà gaudida dins dels 30 dies següents.

4. El temps invertit per l'assistència a tasques pròpies de la professió, fora d'hores de treball, es considerarà temps de treball efectiu.

Tornar a inici

Capítol 7 - Drets sindicals

Article 52

Els treballadors/ores tenen dret a participar en els assumptes referents a la Institució mitjançant els òrgans de representació regulats pel títol 2 de l'Estatut dels treballadors.

Així mateix, tots els treballadores/ores tenen dret a sindicar-se lliurement i dur a terme una activitat sindical, sense que per aquest motiu puguin ésser discriminats en les seves condicions de treball.

Article 53 - Drets sindicals dels treballadors/ores

53.1.1 Els treballadors/ores afiliats a un sindicat poden, en l'àmbit de la Institució o del centre de treball:

a) Constituir seccions sindicals, d'acord amb el que estableixen els estatuts del seu sindicat.

b) Fer reunions amb la notificació prèvia per escrit a la Institució, recaptar quotes i distribuir informació sindical, fora de les hores de treball i sense pertorbar l'activitat normal de la Institució.

c) Rebre la informació que els remeti el seu sindicat.

53.1.2 El treballador/a afiliat a un sindicat pot sol.licitar per escrit a la Institució que aquesta li descompti mensualment de la seva nòmina l'import de la seva quota sindical corresponent. La sol.licitud ha d'expressar amb claredat l'ordre de descompte, el sindicat al qual pertany, la quantia de la quota mensual, com també el número de compte corrent o la llibreta d'estalvi a la qual s'ha de transferir l'esmentada quantitat.

53.2 Els treballadors/ores que tinguin càrrecs electius a nivell provincial, autonòmic o estatal en les organitzacions sindicals més representatives tenen dret:

a) A gaudir dels permisos no retribuïts necessaris per a l'exercici de les funcions sindicals pròpies del seu càrrec.

b) A l'excedència forçosa, amb dret a reserva del lloc de treball i al còmput d'antiguitat mentre duri l'exercici del seu càrrec representatiu, amb l'obligació de reincorporar-se al seu lloc de treball dins del mes següent a la data del cessament.

c) A l'assistència a activitats pròpies del seu sindicat, amb la comunicació prèvia a la Institució.

Article 54 - Les seccions sindicals i els seus delegats

54.1 Les seccions sindicals dels sindicats més representatius, que tenen representació en el Comitè d'Empresa tenen els drets següents:

a) La Institució els ha de facilitar un tauler d'anuncis situat al seu interior i de fàcil accés per als treballadors/ores per difondre els avisos que puguin interessar el sindicat i els treballadors/ores en general.

b) A la negociació col.lectiva d'acord amb allò que estableixi la legislació corresponent.

54.2 Els delegats de les seccions sindicals tenen les funcions següents:

a) Representar i defensar els interessos del sindicat que representen, així com els seus afiliats a la Institució.

b) Assistir a les reunions dels comitès d'empresa, comitès de seguretat i higiene del treball, comitès paritaris d'interpretació o altres òrgans interns, amb veu però sense vot.

c) Tenir accés a la mateixa informació i documentació que la Institució posa a disposició del Comitè d'Empresa, quedant obligats a guardar secret professional de les matèries que així ho requereixin.

d) En qualsevol cas seran informats sobre la mobilitat del personal.

e) Ser escoltats per la Institució, prèviament a l'adopció per part d'aquesta de mesures de caràcter col.lectiu que afectin tant els afiliats als seu sindicat com els treballadores/ores de caràcter col.lectiu.

f) Ser informats en matèria de reestructuració de plantilla, regulacions d'ocupació i trasllat de treballadors/ores de caràcter col.lectiu.

Article 55

En tot allò que no estigui regulat per aquest Conveni serà d'aplicació la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical.

Article 56 - Comitè d'Empresa

El Comitè d'Empresa és l'òrgan representatiu i col.legiat del conjunt dels treballadors/ores a la Institució, per a la defensa dels seus interessos.

Article 57 - Competències del Comitè d'Empresa

57.1.1 Rebre informació, com a mínim cada 3 mesos, sobre l'evolució general dels sector al qual pertany la Institució, sobre la situació i evolució probable de l'ocupació a la Institució, així com de les previsions de la Institució quant a la realització de nous contractes, indicant el número, modalitat i tipus de contractes que seran utilitzats, inclosos els contractes a temps parcial, de la realització d'hores complementàries pels treballadores/ores a temps parcial i dels supòsits de subcontractació.

57.1.2 Rebre la còpia bàsica dels contractes realitzats per la Institució, excepte dels contractes de relació laboral especial d'alta direcció respecte dels quals el Comitè només tindrà dret a la seva notificació i a la notificació de les pròrrogues i denúncies corresponents a aquests, en el termini dels 10 dies següents al dia en què tinguessin lloc.

57.1.3 Conèixer el balanç, el compte de resultats, la memòria i la resta de documents que es donin a conèixer als socis, i en les mateixes condicions que aquests.

57.1.4 Emetre un informe amb caràcter previ a l'execució, per part de la Institució, de les decisions adoptades que facin referència a les següents qüestions:

a) Reestructuracions de plantilla i cessaments totals o parcials, definitius o temporals d'aquesta.

b) Reduccions de jornada, així com del trasllat total o parcial de les instal.lacions.

c) Plans de formació professional de la Institució.

d) Implantació o revisió de sistemes d'organització i control de la feina.

e) Estudi de temps, establiments de sistemes de primes o incentius i valoració dels llocs de treball.

57.1.5 Emetre un informe quan la fusió, absorció o modificació de l'estatus jurídic de la Institució suposi qualsevol tipus d'incidència que afecti el volum de l'ocupació.

57.1.6 Conèixer els models de contracte de treball escrit que s'utilitzin per la Institució, així com els documents relatius a la fi de la relació laboral.

57.1.7 En tot cas serà informat de totes les sancions imposades per faltes greus i molt greus.

57.1.8 Conèixer, com a mínim cada 3 mesos, les estadístiques relatives a l'índex d'absentisme i les seves causes, els accidents de treball i malalties professionals i les seves conseqüències, els índexs de sinistralitat, els estudis periòdics o especials del medi ambient laboral i els mecanismes de prevenció que s'utilitzen.

57.1.9 Participar de la manera que es determini pel Conveni col.lectiu, en la gestió d'obres socials que la Institució estableixi en benefici dels treballadors/ores o dels seus familiars.

57.1.10 Col.laborar amb la Institució per aconseguir l'establiment de totes les mesures que aportin el manteniment i l'increment de la productivitat.

57.1.11 Informar els seus representants de tots els termes i les qüestions assenyalades en aquest apartat, sempre que tinguin o puguin tenir directament o indirectament repercussió en les relacions laborals.

57.1.12 A més de les competències esmentades, el Comitè gaudirà de la resta de drets reconeguts en aquest Conveni.

57.2 Els informes als quals es fa referència en els apartats 57.1.4 i 57.1.5 de l'apartat anterior, hauran de ser elaborats en el termini de 15 dies.

57.3 A més de les competències referides, el Comitè haurà d'exercir una tasca:

a) De vigilància en el compliment de les normes vigents en matèria laboral, de Seguretat Social i ocupació, com també la resta dels pactes, les condicions i els usos d'empresa en vigor, i formular, si s'escau, les accions legals oportunes davant la Institució i els organismes o tribunals competents.

b) De vigilància i control de les condicions de seguretat i higiene en l'exercici de la feina a la Institució, amb les particularitats previstes en aquest ordre per l'article 19 de l'Estatut dels treballadors.

Article 58

58.1 El Comitè d'Empresa té reconeguda la capacitat com a òrgan col.legiat per exercir accions administratives i judicials en tot allò que faci referència a l'àmbit de les seves competències, per decisió majoritària dels seus membres.

58.2 Els membres del Comitè d'Empresa, i aquest en conjunt, han de guardar el més estricte secret professional respecte d'allò que faci referència a les relacions laborals de la Institució amb els seus treballadors/ores i de les informacions de les quals tingui coneixement o en pugui tenir per raó de les seves funcions. Aquesta obligació serà exigible després de deixar de ser membre de Comitè i, especialment, respecte d'aquelles matèries que la Institució n'assenyali expressament el caràcter de reservades.
En tot cas, cap document que la Institució hagi entregat al Comitè no podrà ser utilitzat per aquest, fora de l'estricte àmbit d'aquella i per objectius diferents dels que van motivar la seva entrega per part de la Institució.

Article 59 - Garanties dels membres del Comitè d'Empresa

Els membres del Comitè d'Empresa, com a representants legals dels treballadors/ores, tindran les següents garanties:

a) Obertura d'expedient contradictori en el supòsit de sancions per faltes lleus, greus o molt greus. Durant aquest expedient contradictori serà escoltada la part interessada i el Comitè d'Empresa.

b) Prioritat de permanència en la Institució, en els casos de suspensió o extinció per causes tecnològiques o econòmiques.

c) No ser acomiadat ni sancionat durant l'exercici de les seves funcions ni dintre de l'any següent a l'expiració del seu mandat, excepte si es produeix per revocació o dimissió, sempre que l'acomiadament o la sanció tingui la seva raó de ser en l'acció del treballador/a, en l'exercici de la seva representació. Tampoc no podrà ser discriminat en la seva promoció econòmica o professional per raó de la seva representació.

d) Expressar lliurement les seves opinions sobre les matèries relatives a l'esfera de la seva representació podent publicar i distribuir, sense pertorbar el normal desenvolupament de la feina, les publicacions d'interès laboral o social, comunicant-ho prèviament a la Institució.

e) Disposar d'un crèdit d'hores mensuals retribuïdes, cadascun dels membres del Comitè d'Empresa, d'acord amb allò que disposa l'Estatut dels treballadors.

Podran acumular-se les hores dels diferents membres del Comitè sense superar el màxim total, podent ser rellevats de la seva feina, sens perjudici de la seva remuneració.

Article 60

La Institució posarà a disposició del Comitè un local adequat on poder desenvolupar les seves activitats i comunicar-se amb els treballadors/ores, així com un o diversos taulers d'anuncis en llocs de fàcil accés pels treballadors/ores, per tal de poder dur a terme les comunicacions que estimin convenients.

Article 61 - Facultats complementàries dels representants dels treballadors i treballadores

a) Els representants legals dels treballadors/ores poden acordar l'acumulació mensual de les hores sindicals a favor d'1 o més membres del Comitè, delegats de personal i delegats sindicals que pertanyin a la central sindical respectiva, sense superar el màxim total legal o convencional.

Una vegada acordada l'acumulació, prèviament a posar-la en pràctica, s'ha de comunicar per escrit a la Institució.

b) Els representants sindicals i membres del Comitè d'Empresa que participin en les comissions negociadores de convenis col.lectius i que mantinguin la seva vinculació com a treballadors/ores en actiu en la Institució, tenen dret a la concessió dels permisos retribuïts que siguin necessaris per a l'exercici adequat de la seva tasca com a negociadors, si la negociació afecta la Institució.

c) El treballador/a ha de comunicar l'absència a la Institució amb una antelació mínima de 24 hores, i el mateix treballador/a ha de lliurar el justificant corresponent de l'absència produïda en el moment de reincorporar-se al seu lloc de treball.

d) Sense superar el màxim legal, els membres de comitès o els delegats de personal poden consumir les hores retribuïdes de què disposen a fi de preveure la seva assistència a cursos de formació organitzats pels seus sindicats, instituts de formació o d'altres entitats.

Article 62 - Drets de reunió

62.1 Les assemblees de treballadors/ores

62.1.1 Els treballadors/ores tenen dret a reunir-se en assemblea. L'assemblea serà convocada pel Comitè d'Empresa quan ho cregui necessari o quan així ho sol.licitin per escrit els treballadors/ores en nombre no inferior al 33% de la plantilla.

62.1.2 L'assemblea estarà presidida, en tot cas, pel Comitè, que serà el responsable del seu normal desenvolupament, així com de la presència en l'assemblea de persones alienes a la Institució.

62.1.3 A l'assemblea només es podran tractar assumptes que hagin estat inclosos prèviament en l'ordre del dia.

62.1.4 El Comitè d'Empresa comunicarà a la Institució la convocatòria, així com els noms de les persones que no pertanyen a aquesta i que assistiran a l'assemblea, i acordarà amb la Institució les mesures necessàries per tal d'evitar perjudicis en l'activitat normal de la Institució.

Article 63 - Lloc de reunió

63.1 El lloc de reunió serà el mateix centre de treball, si les condicions d'aquest ho permeten. La reunió tindrà lloc fora de les hores de feina, excepte si existeix un acord al respecte amb la Institució.

63.2 Convocatòria

La convocatòria de la reunió haurà de comunicar-se per escrit a la Institució, juntament amb el seu ordre del dia, amb una antelació mínima de 48 hores.

63.3 Votacions

Quan se sotmeti a l'assemblea l'adopció d'acords que afectin el conjunt dels treballadores/ores, serà necessari per la seva validesa el vot lliure, personal, directe i secret de la majoria simple dels treballadors/ores.

Tornar a inici

Capítol 8 - Millores socials

Article 64 - Baixes per malaltia

En cas de baixa laboral (accident laboral, accident, malaltia professional i/o comuna) el treballador/a ha de percebre el 100% del seu salari des del primer dia.

Article 65 - Premi jubilació

Els treballadors/ores i la Institució acorden el següent sistema de premis per al supòsit de la jubilació anticipada. Es tracta d'unes quantitats que la Institució es compromet a abonar al treballador/a que decideixi jubilar-se anticipadament sense que aquest les hagi de reclamar, i sempre i quan aquest fet es produeixi abans d'1 any com a mínim de complir els 65 anys. Les referides quantitats varien en funció de l'edat del treballador/a en el moment de la jubilació:

a) En el cas que el treballador/a es jubili als 60 anys rebrà per part de la Institució, com a compensació, la quantitat de 3.005,06 euros.

b) En el cas que el treballador/a es jubili als 61 anys rebrà per part de la Institució, com a compensació, la quantitat de 2.404,05 euros.

c) En el cas que el treballador/a es jubili als 62 anys rebrà per part de la Institució, com a compensació, la quantitat de 1.803,04 euros.

d) En el cas que el treballador/a es jubili als 63 anys rebrà per part de la Institució, com a compensació, la quantitat de 1.202,02 euros.

e) En el cas que el treballador/a es jubili als 64 anys rebrà per part de la Institució, com a compensació, la quantitat de 901,52 euros.

Article 66

Tota vegada que existeix un veritable problema d'atur en el nostre país i especialment en el món del treball social, amb la finalitat de lluitar contra aquesta situació es recomana que la jubilació sigui als 65 anys d'edat, sempre que el treballador/a compleixi tots els requisits legals, segons la legislació vigent, per cobrar el 100% de la prestació pública que li correspongui.

En conseqüència, la Institució tindrà l'obligació de substituir el treballador/a que es jubili, d'acord amb el paràgraf anterior, amb una contractació per temps indefinit.

Article 67

El personal de la Institució que compleixi l'antiguitat que es dirà, té dret a un dels 2 permisos que consta a continuació. El treballador/a comunicarà quina és la seva preferència i, en cas de desacord, la Institució decidirà, excepte en els 40 anys d'antiguitat, que la decisió serà exclusivament del treballador/a:

Als 15 anys d'antiguitat, una paga especial consistent en el 10% d'1 mensualitat bruta de tots els conceptes salarials o a 3 dies addicionals de vacances.

Als 20 anys, una paga especial consistent en el 20% d'1 mensualitat bruta de tots els conceptes salarials o a 6 dies addicionals de vacances.

Als 25 anys, una paga especial consistent en el 30% d'1 mensualitat bruta de tots els conceptes salarials o a 9 dies addicionals de vacances.

Als 30 anys, una paga especial consistent en el 40% d'1 mensualitat bruta de tots els conceptes salarials o a 12 dies addicionals de vacances.

Als 35 anys, una paga especial consistent en el 50% d'1 mensualitat bruta de tots els conceptes salarials o a 15 dies addicionals de vacances.

Als 40 anys, 1 quinzena addicional de vacances més una paga especial consistent en el 60% d'1 mensualitat bruta de tots els conceptes salarials o, alternativament, 1 mes addicional de vacances.

Els dies addicionals de vacances no s'han de gaudir obligatòriament el mateix any de l'aniversari. S'han de complir dins de l'any en què es produeix l'aniversari o el següent. En qualsevol cas, no podran afegir-se als dies de vacances anuals, ni a dies festius de Nadal o Setmana Santa i sempre d'acord amb el cap corresponent per tal de no coincidir tampoc amb períodes de feina especials. Aquests premis no tindran caràcter retroactiu.

Article 68 - Prestacions per mort i invalidesa

68.1 Si com a conseqüència d'accident laboral o malaltia professional es produeix la mort del treballador/a, la invalidesa permanent, en grau de gran invalidesa o d'incapacitat permanent absoluta per a tot tipus de feina, la Institució ha d'abonar al treballador/a la quantitat de 30.050,61 euros.

68.2 Aquesta indemnització es farà efectiva al beneficiari designat pel treballador/a, a falta d'aquesta designació, per l'ordre que s'indica a continuació: al cònjuge o parella, descendents o ascendents del treballador/a.

68.3 La Institució es compromet a signar una assegurança amb els treballadors/ores per la qual es cobreixin les situacions referides.

Article 69 - Assistència jurídica i responsabilitat civil

La Institució garanteix l'assistència jurídica (assessorament i la defensa jurídica) a tot el personal que la pugui necessitar a causa de conflictes derivats de treball i també es farà càrrec dels costos, si és el cas.

Article 70 - Assegurança per responsabilitat civil

70.1 Es contractarà una assegurança per cobrir les possibles responsabilitats civils de tot el personal en l'exercici de les seves funcions o de l'activitat professional.

70.2 Aquesta assegurança cobreix la defensa judicial, la constitució de fiança i les indemnitzacions per danys produïts a tercers.

Article 71 - Préstecs i bestretes

71.1 El personal de la Institució tindrà dret a sol.licitar un préstec fins a un màxim de 3 mensualitats del salari brut. La Institució tindrà l'obligació de concedir-lo sense interessos i el termini màxim per retornar-lo serà el que pactin les parts i, en qualsevol cas i com a màxim, en 3 anualitats.

71.2 El personal de la Institució tindrà dret a sol.licitar un préstec per la millora del propi habitatge i per intervenció quirúrgica, que en ambdós casos haurà de justificar, de fins a 8 mensualitats del salari brut. La Institució tindrà l'obligació de concedir-los sense interessos i el termini màxim per retornar-lo serà el que pactin les parts, i en qualsevol cas i com a màxim, en 4 mensualitats.

71.3 Els personal de la Institució tindrà dret a sol.licitar un préstec per l'adquisició de l'habitatge habitual, que caldrà justificar, de fins a 12.020,24 euros. La Institució tindrà l'obligació de concedir-lo amb un interès d'1 punt i mig per sota del valor del diner i el termini màxim per retornar-lo serà el que pactin les parts i, en qualsevol cas i com a màxim, en 8 anualitats.

71.4 La concessió de qualsevol d'aquests préstecs es documentarà per escrit i, en el moment de la rescissió contractual per qualsevol motiu, es pactarà la forma de retorn de la quantitat encara pendent de devolució.

71.5 El personal de plantilla tindrà dret a sol.licitar una bestreta de les pagues extraordinàries corresponents a l'any natural.

Article 72 - Fons social

Es constitueix un fons de 3.005,06 euros anuals.

Aquest fons té com a finalitat cobrir aquelles despeses que tinguin els treballadors/ores i que no estan cobertes totalment o parcialment per la Seguretat Social, com pot ésser òptica, pròtesis, etc.

La Comissió Paritària recollirà les seves demandes i els seus comprovants durant tot l'any natural i el mes de gener següent es pagaran en la seva totalitat, sempre i quan arribi la quantitat del fons. Si les demandes superessin la dotació del fons, aquest es repartirà de forma proporcional entre totes les demandes.

Si les demandes en la seva integritat no superen la quantitat del fons, allò que resti s'afegirà a la dotació de l'any següent.

Article 73 - Altres millores socials

73.1 Es fixa una subvenció per als treballadors/ores pares de fills disminuïts físics, psíquics o sensorials, la quantia de la qual per l'exercici de 2002 serà de 216,36 euros mensuals, que s'incrementaran pels anys següents amb el mateix percentatge que augmenti el Conveni.

73.2 Si per prescripció dels serveis mèdics públics, s'aconsella l'assistència en centre d'educació especial de caràcter onerós, l'esmentada subvenció serà a aquests efectes de 324,55 euros bruts mensuals. El treballador/a haurà d'acreditar a la Institució el cost i pagament del centre especial.

73.3 Aquesta subvenció per minusvalidesa es farà extensiva fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, sempre que estiguin a càrrec i convisquin amb el treballador/a i que no treballin per compte propi o aliè, ni siguin perceptors de qualsevol pensió d'un règim públic, a excepció d'orfandat.

73.4 Per poder obtenir dret a aquesta subvenció o ajuda econòmica, caldrà acreditar davant la Institució que la minusvalidesa ha estat reconeguda per l'ICASS.

Tornar a inici

Capítol 9 - Règim disciplinari

Article 74 - Règim de sancions i graduació de faltes

Correspon a la Institució la facultat d'imposar sancions en els termes fixats en aquest Conveni col.lectiu.

La sanció per faltes molt greus exigirà tramitació d'expedient en el termini de 10 dies naturals.

En qualsevol cas, la Institució informarà els representants legals dels treballadors/ores, al mateix temps que l'afectat, de tota sanció greu o molt greu que s'imposi.

Qualsevol falta comesa es classificarà, en atenció a la seva importància, transcendència i intenció, en lleu, greu o molt greu.

Article 75 - Faltes lleus

Es consideren faltes lleus

75.1 Tres faltes de puntualitat en 1 mes, sense que hi hagi causa justificada i sempre que no es recuperi el mateix dia.

75.2 La negligència o retard no justificats en l'execució de la feina encomanada i que li sigui pròpia. Si aquestes causen perjudici greu a la Institució podrà ser considerada com a falta greu.

75.3 No atendre al públic, presencialment o telefònicament, amb la correcció i diligència deguda.

75.4 La manca d'higiene i neteja personal, quan sigui de tal magnitud que pugui afectar la feina o la resta de companys. Si aquesta actitud fos reiterada, injustificada i afectés molt greument la feina i/o el respecte dels altres treballadors/ores, pot considerar-se falta greu.

75.5 No cursar al seu temps l'informe de baixa per incapacitat temporal.

75.6 No comunicar a la Institució els canvis de residència o domicili.

75.7 Les discussions que, tenint o no el seu origen per qüestions de feina, repercuteixen negativament en la bona marxa del treball, endarrerint o impossibilitant la correcta execució de les funcions i tasques encomanades.

75.8 No comunicar amb suficient antelació una falta a la feina per causa justificada, llevat que es provi la impossibilitat de fer-ho.

Article 76 - Faltes greus

76.1 Més de 3 faltes de puntualitat durant 1 mes, sense que hi hagi causa justificada i sempre que no es recuperi el mateix dia.

76.2 Simular la presència d'un altre treballador/a, valent-se de la seva signatura, o qualsevol altre sistema organitzatiu de control de presència implantat.

76.3 La simulació de malaltia o accident.

76.4 Canviar, remenar o manipular pertinences alienes de qualsevol treballador/a de la Institució, sense la deguda autorització.

76.5 Accedir a arxius i informació, qualsevol que sigui el seu suport, no vinculada al propi lloc de treball ni a les funcions assignades i que la Institució hagi encarregat a un altre treballador/a, sense la deguda autorització.

76.6 Dedicar-se a jocs o distraccions dins de la jornada de treball, incloses les noves tecnologies.

76.7 L'abandonament del lloc de treball sense causa justificada.

76.8 La desobediència o manca greu de respecte als superiors en matèria de treball.

76.9 Les negligències i retards no justificats en l'execució del treball quan causin perjudici greu a la Institució.

76.10 La reincidència en faltes lleus (exclosa la puntualitat), encara que siguin de diferent naturalesa, dins d'1 trimestre, quan hi hagi hagut sancions.

Article 77 - Faltes molt greus

77.1 Faltar més de 2 dies en 1 mes sense causa justificada.

77.2 El frau, deslleialtat o abús de confiança en les gestions encomanades.

77.3 El furt robatori, tant a qualsevol treballador/a de la Institució, dins o fora de l'horari de treball, com a la Institució o a qualsevol persona dins dels locals de la Institució.

77.4 La negligència o retard no justificats en l'execució de qualsevol treball quan causin un perjudici molt greu a la Institució.

77.5 Violar el secret de correspondència.

77.6 Apropiació indeguda de documents de caràcter confidencial de la Institució o dels seus usuaris, donants, voluntaris i/o socis que estiguin afectats per la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

77.7 Revelar a d'altres persones dades rellevants i confidencials de la Institució o dels seus usuaris, donants, voluntaris i/o socis, sense autorització de l'interessat.

77.8 La contínua i habitual manca d'higiene personal que produeixi queixes justificades dels treballadors/ores de la Institució.

77.9 L'embriaguesa habitual i/o toxicomania que repercuteixi negativament a la feina.

77.10 Dedicar-se a treballs habituals i continuats de la mateixa activitat de la Institució que n'impliquin competència, llevat d'autorització.

77.11 L'abús d'autoritat.

77.12 Abandonar el lloc de treball, en llocs de responsabilitat, sense causa justificada.

77.13 L'assetjament sexual i l'assetjament moral.

Article 78 - Sancions màximes

Les sancions màximes que es podran imposar en el seu cas, en atenció a la gravetat de la falta, seran les següents:

78.1 Per falta lleu: amonestació per escrit o suspensió de sou i feina d'1 dia.

78.2 Per falta greu: suspensió de sou i feina fins a 15 dies.

78.3 Per falta molt greu: suspensió de sou i feina fins a 60 dies o rescissió del contracte de treball en el supòsit en què la falta fos classificada en el seu grau màxim.

Article 79 - Prescripció de faltes

La facultat de la Institució per sancionar prescriurà fins:

Les faltes lleus als 10 dies.

Les faltes greus als 20 dies.

Les faltes molt greus als 60 dies.

L'esmentat terme de prescripció computarà a partir de la data en què la Institució va tenir coneixement de la falta i, en tot cas, als 6 mesos d'haver-se comès.

Tornar a inici

Capítol 10 - Formació

Article 80

El personal de Càritas tindrà dret a l'accés a una formació continuada que respongui a l'exigència de la millora quantitativa dels serveis que presti a la Institució; així com el dret de qualificació i promoció professional.

Article 81

El pressupost de la Institució, amb l'objectiu d'incrementar i millorar les accions formatives, preveurà una partida específica per la formació; diferenciant:

La formació a proposta del treballador/a.

La supervisió que ofereix la Institució.

La formació continuada o permanent a proposta de la Institució que poden ser: jornades de la "Escuela de Verano", Càritas Catalunya, com altres jornades, simpòsiums i/o cursos organitzats per la pròpia Institució.

Article 82

Anualment s'aprovarà un Pla general de formació pel personal de plantilla. L'objectiu general d'aquest serà millorar la capacitat laboral i professional dels treballadors/ores, per millorar les capacitats i habilitats pròpies dels llocs de treball i per fomentar la promoció. El Pla recollirà de forma planificada: els objectius de la formació, les accions i cursos que s'han de realitzar, els recursos i els criteris d'accés, i es procedirà a la seva publicació el primer mes de l'any.

En aquest sentit, per a l'elaboració del pla es tindran en compte els punts següents:

a) Formació inicial: comprendrà accions formatives relatives a l'organització de la Institució i dirigides al personal de nou ingrés a la Institució.

b) Formació general: comprendrà accions formatives sobre temes o matèries, necessàries per la Institució i que puguin interessar el conjunt dels treballadors/ores.

Mitjançant el Centre de Normalització Lingüística, es proporcionaran els instruments adequats per potenciar el coneixement de la llengua i la cultura catalana; i facilitarà l'accés a la universitat per a majors de 25 anys, cursos d'accés a mòduls de formació professional, i cursos universitaris de les professions de grau mitjà o grau superior.

Es valorarà sempre l'aportació global de la formació per adaptar els coneixements i la competència professional als canvis socials i als avenços en el camp del saber.

c) Formació per al lloc: comprendrà accions formatives concretes (d'especialització, perfeccionament, etc.) de contingut directament relacionat amb el lloc de treball o llocs de treball no vacants, adequades als requeriments del servei i dirigides exclusivament als treballadors/ores que ocupen els llocs.

Es considerarà l'interès i la pertinència per la tasca i les funcions que exerceix Càritas Diocesana de Barcelona, com a Institució dedicada a l'àmbit social.

Es considera pertinència quan es tracta d'una necessitat formativa, expressada amb anterioritat, que ha estat recollida i no coberta (pla estratègic, avaluacions d'equip, programacions, etc.).

d) Formació per a la promoció: comprendrà accions formatives que incorporen continguts nous pel treballador/a. Aquest tipus de formació consistirà a formar els treballadors/ores interessats a accedir a places o llocs de treball diferents del que ocupen en el moment, perquè puguin accedir en millors condicions als processos de cobertura de places o llocs vacants.

La formació inicial, la formació general i la formació per al lloc serà d'assistència obligatòria i el temps de durada serà computat com de treball efectiu, es realitzi o no durant la jornada laboral, encara que preferentment es realitzarà durant la jornada.

La formació per a la promoció serà de caràcter voluntari i el 50% del temps de durada serà computat com de treball, es realitzi o no durant la jornada laboral, encara que preferentment es realitzarà fora de la jornada laboral.

Article 83 - Hores de formació

Tots els treballadors/ores de Càritas Diocesana de Barcelona, tenen dret a:

20 hores anuals de formació, de lliure disposició, a proposta del treballador/a; les quals haurà de notificar al seu cap més immediat.

20 hores anuals de formació permanent dins l'horari de treball, de caràcter obligatori, que s'han de realitzar en funció del Pla de formació aprovat per la Comissió de Formació.

30 hores anuals de Pla Forcem agrupat.

Article 84 - Beques de formació a iniciativa del treballador/a

Es diferencien 3 nivells de formació permanent, pels quals els treballadors i treballadores podran sol.licitar beca:

Nivell A: jornades, congressos, simposis, seminaris, tallers, escoles d'estiu i xerrades.

Nivell B: cursos, postgraus i màsters.

Nivell C: títols universitaris.

Criteris per a la sol.licitud de beca:

Beques de nivell B: per poder sol.licitar-les s'ha de tenir una antiguitat d'1 any en plantilla de Càritas Diocesana de Barcelona.

Beques de nivell C: per poder sol.licitar-les s'ha de tenir una antiguitat de 2 anys en plantilla de Càritas Diocesana de Barcelona. Es dirigiran a les persones que no tenen cap titulació del nivell que sol.liciti. Els estudis han de tenir com a objectiu desenvolupar una carrera professional dins l'àmbit de treball de la Institució. Es becaran un màxim de 3 anys. Els beneficiaris d'aquestes beques signaran un compromís de permanència a la Institució no inferior a 2 anys, en cas de no complir-lo el treballador/a retornarà els diners.

Barems econòmics

Tots els treballadors/ores de Càritas Diocesana de Barcelona en funció de la disponibilitat pressupostària tenen dret a formació.

Activitats formatives inferiors o iguals a 180,30 euros. Es concedeix la totalitat del cost.

De la formació del nivell A, es concedeixen beques fins a 240,40 euros.

De la formació del nivell B, es concedeixen beques de:

1. 50% el primer any de formació.

2. 25% el segon any de formació.

3. 10% el tercer any de formació.

Es fixa un màxim de 901,52 euros.

De la formació del nivell C, es concedeixen beques de:

1. 50% el primer any de formació.

2. 25% el segon any de formació.

3. 10% el tercer any de formació.

Es fixa un màxim de 901,52 euros.

Article 85

Totes les sol.licituds de formació, tant en concepte d'hores, com de beques, s'han de fer arribar al Departament de Recursos Humans. Aquestes han d'adjuntar el programa de l'activitat formativa a realitzar.

Article 86 - Comissió de Formació

Aquesta estarà formada per 2 representants de la Institució i 2 delegats del Comitè d'Empresa. Tots amb veu i vot.

Les funcions de la Comissió són:

Participarà en l'elaboració del Pla de formació anual, i intervindrà en el seu seguiment.

Estudiarà aprovant o denegant totes les sol.licituds de formació a iniciativa del treballador/a que arribin al Departament de Recursos Humans.

Registrarà totes les activitats formatives que realitzi cada treballador/a.

Vetllarà perquè hi hagi un equilibri formatiu, entre tots els treballadors/ores.

Es presentarà, per part de la Institució, el pressupost anual, i se'n farà un seguiment.

Article 87 - Aprofitament dels recursos propis

La Institució ha d'aprofitar al màxim els serveis tècnics propis i ha de recórrer a encàrrecs professionals a personal no de plantilla en casos excepcionals.

Tornar a inici

Disposicions addicionals

1. En tenir aquest Conveni col.lectiu efectes retroactius des de l'1 de gener de 2002:

a) La nova estructura salarial i les noves taules com a resultat d'aquesta s'aplicaran per a tots els treballadors/ores de la Institució a partir del mes de juny de 2002.

b) Tanmateix, per aquells treballadors/ores que tinguin dret a reducció de jornada, la nova de 35 hores ja es realitzarà a patir del dia 1 de juny d'enguany.

2. Igualment en tenir aquest Conveni col.lectiu efectes retroactius des de l'1 de gener de 2002:

a) Per aquells treballadors/ores que tinguin dret a cobrar endarreriments per l'aplicació dels nous conceptes retributius, la Institució es compromet a pagar-los abans del dia 31 d'agost de 2002.

b) Per aquells treballadors/ores que han realitzat 40 hores setmanals i en virtut d'aquest Conveni i de la seva retroactivitat tenen dret a realitzar 35 hores, tenen dret a gaudir 14 dies de festa retributius. Aquests 14 dies festius es faran entre el dia 1 de juliol de 2002 i 30 de juny de 2003, de comú acord entre el treballador/a que hi tingui dret i el seu cap respectiu. Si no existís acord, en qualsevol cas tindran dret a realitzar-se abans del dia 31 de desembre de 2003.

3. En el cas que l'augment pactat de l'IPC previst per l'any 2003 més 0,75% fos inferior a l'IPC real de l'any 2003, es revisaran tots els conceptes retributius i les taules salarials adaptant-les al definitiu IPC i, en conseqüència, s'abonaran els endarreriments corresponents des de l'1 de gener de l'any 2003. En cas que correspongui abonar aquests endarreriments, aquests es faran efectius als 30 dies de conegut l'IPC real.

Tornar a inici

Annex 1

Taula salarial 2002

C: categoria; LL: lloc de treball; SB: salari base; PF: plus funció; PC: plus comandament; PV: plus variable, TM: total mes; TA: total any; PO: plus OD; AD: ad personam.

 

C
LL
SB
PF
PC
PV
TM
TA
PO
AD
1 Cap àrea demarcació tècnic superior 1.202,02 420,71 240,41 - 1.863,14 26.083,93 - -
2 Cap àrea demarcació tècnic mitjà
1.111,87 420,71 240,41 - 1.772,99 24.821,80 - -
3 Cap secció, programa departament tècnic superior 1.202,02
300,51 120,20 - 1.622,73 22.718,26 - -
4 Cap secció, programa
departament tècnic mitjà
1.111,87 300,51
120,20 - 1.532,58 21.456,13 - -
5 Caps de SALL
1.051,77 240,41 60,10 - 1.352,28 18.931,88
- -
6 Coordinadores de
voluntariat
1.111,87 300,51 - 277,97 - 19.773,30 - -
7 Tècnic superior
1.202,02 210,35 - 300,51 1.412,38 19.773,30 - -
8 Tècnic mitjà
1.111,87 210,35 - 277,97 1.322,23 18.511,17 - -
9 Cap superior
administratiu
1.111,87 360,61 180,30 - 1.652,78 23.138,97 - -
10 Cap administratiu
1.021,72 210,35 120,20 - 1.352,28 18.931,88 - -
11 Oficial superior
1.021,72 180,30 - 255,43 1.202,02 16.828,34 - -
12 Recepcionista social
931,57 168,28 - 232,89 1.099,85 15.397,93 - -
13 Oficial 1a adm.
931,57 150,25 - 232,89 1.081,82 15.145,51 - -
14 Oficial 2a adm.
871,47 138,23 - 217,87 1.009,70 14.135,80 - -
15 Mosso/neteja
592,42 103,03 - 172,79 811,37 11.359,13 - -

Tornar a inici

Annex 2

Reglament intern del procés de selecció i promoció del personal

títol preliminar

Exclusions al procés de selecció de personal PSP

Article 1.- Nivells de lliure designació

Les categories de cap d'àrea o demarcació amb títol de grau superior i cap d'àrea o demarcació amb títol de grau mitjà són de lliure designació, entenent aquesta com a lliure disposició d'aquests càrrecs per part de la Institució. En el cas de la necessitat d'arribar a crear més de 15 caps d'àrea o demarcació, el 35% d'aquestes places restarien sotmeses a processos de selecció amb participació dels representants dels treballadors/ores.

Títol 1.- Procés de selecció de personal (PSP)

Article 2.- Contingut del procés

2.1 El procés de promoció i selecció del personal consta d'una fase de valoració de currículums i una altra d'entrevista als candidats.

2.2 Es preveurà la possibilitat de realitzar una prova escrita.

Article 3.- Designació de la Comissió de Selecció i Promoció

La Comissió de Selecció i Promoció estarà formada per representants de la Institució i representants dels treballadors/ores. En tot cas a l'hora de decidir la Institució tindrà el vot decisiu. Els representants dels treballadors/ores que formin part de la Comissió estaran presents en tot el procés de selecció i promoció, inclosa l'entrevista en la qual no tindran veu.

Article 4.- Perfil del candidat

Abans de fer pública una convocatòria, la Institució presentarà una proposta del perfil del candidat en funció del lloc de treball a cobrir. La representació dels treballadors/ores farà les aportacions que consideri oportunes.

Article 5.- Criteris de valoració

Cadascuna de les fases serà eliminatòria alhora que establirà una classificació entre les diferents candidatures.

5.1 Valoració en cas que el procés de selecció no inclogui prova escrita:

CV: 35% de la puntuació.

Entrevista: 65% de la puntuació.

5.2 Valoració en cas que el procés de selecció inclogui prova escrita:

CV: 25% de la puntuació.

Entrevista: 50% de la puntuació.

Prova escrita: 25% de la puntuació.

5.3 Avaluació del CV:

Es considerarà la titulació que es demana pel lloc de treball com un requisit mínim per tal d'entrar a valorar la candidatura.

La formació acadèmica es valorarà en funció del perfil requerit i d'acord amb la següent escala:

Titulació acadèmica: 2 punts.

Màsters i postgraus, doctorat: 1 punt.

La formació continuada i el reciclatge professional es valorarà amb 1 punt.

L'experiència segons el perfil demanat es valorarà de la manera següent:

Funcions i tasques realitzades: 3 punts.

El coneixement d'idiomes es valorarà segons el següent barem:

Català nivell C o superior: 1 punt.

Idiomes estrangers: 1 punt.

Altres aspectes a valorar dins del currículum: ponències, articles publicats, treballs d'investigació realitzats, vinculació a entitats d'església, etc. Donada la variabilitat d'aquests factors s'estableixen un nombre de punts per candidat que les 2 parts podran distribuir lliurement. Tenint en compte que es disposa d'un màxim de 2 punts.

5.3 Avaluació de la prova escrita

La Institució informarà la representació dels treballadors/ores dels continguts de la prova escrita, així com de quantes preguntes constarà i quina serà la puntuació que es donarà a cada una. La puntuació serà entre 0 i 10.

5.4 Avaluació a l'entrevista

A l'entrevista es valorarà el nivell de maduresa, el grau de motivació, el coneixement de la Institució i quina és la capacitat de treball de candidat o candidata. Es buscarà contrastar de manera directa la informació aportada a través del currículum. A cada candidat o candidata se'l puntuarà entre 0 i 10.

Article 6.- Contingut de la convocatòria:

6.1 Data de la convocatòria

6.2 Perfil professional que es demana.

6.3 Destinataris de la convocatòria.

6.4 Descripció del lloc de treball ofert.

6.5 Ubicació del lloc de treball.

6.6 Jornada laboral i horari.

6.7 Tipus de contractació oferta.

6.8 Remuneració.

6.9 Documentació que es demana.

6.10 Data màxima de presentació de sol.licituds.

6.11 Lloc on cal presentar les sol.licituds.

6.12 Període de selecció.

6.13 Procés de selecció.

6.14 Manera com es faran públics els resultats.

Article 7.- Publicació de la convocatòria

La convocatòria es farà pública de manera simultània a totes les dependències de la Institució.

Article 8.- Presentació de les sol.licituds

Hi haurà un període màxim de 8 dies per a la presentació de les sol.licituds. Finalitzada la fase de presentació de candidatures, la representació dels treballadors/ores coneixerà quines persones han presentat la sol.licitud.

Article 9.- Valoració de sol.licituds

La Institució farà les valoracions oportunes tenint en compte els criteris d'avaluació esmentats en l'article 5. En cas de no rebre sol.licituds internes (de treballadors/ores de la Institució) o de no ser valorades satisfactòriament per cobrir el lloc vacant, es declararà deserta la convocatòria interna (serà necessari raonar-ho als membres del Comitè) i es procedirà a convocar externament la plaça. S'obrirà un altre termini de 8 dies per rebre sol.licituds per via externa.

Article 10.- Prova escrita

En cas que hi hagi prova escrita, un representant dels treballadors/ores serà present en el moment de la realització de la prova. Un cop corregida i valorada per part dels òrgans o persones designades per la Institució, la representació dels treballadors/ores veurà les proves i donarà la seva opinió en un termini de 2 dies.

Article 11.- Deliberació

11.1 Finalitzada la fase d'entrevistes personals amb els candidats es durà a terme la deliberació final i s'haurà d'arribar a un resultat que es publicarà. Abans de fer públic el resultat de la convocatòria, la Institució convocarà a la representació dels treballadors/ores per tal d'informar-los del resultat. Es comunicarà als interessats per escrit i a tot el personal.

11.2 El resultat de la selecció podrà ser impugnat en un termini màxim de 2 dies des de la publicació. La Institució en un termini màxim de 5 dies resoldrà sobre la impugnació.

11.3 Així mateix es preveu la possibilitat que en cas que no hagi passat 6 mesos des de l'última convocatòria d'una plaça d'iguals característiques, no es convoqui un nou procés de selecció i s'atingui al resultat de la convocatòria anterior.

(02.311.079)

Infórmate

CCOO Servicios es un sindicato, es Comisiones Obreras en los sectores de Comercio, Financiero, administrativo, de las TIC, Hostelería, Contact-center, Oficinas, Turismo... Leer más


Síguenos en Telegram

Dónde estamos


OFICINAS CENTRALES
C/ Albasanz, 3 1º Planta
28037 Madrid
Tel: 91 540 92 82
Asesoría Madrid 91 536 51 63-64
Otras Comunidades
Fax: 91 559 71 96
Email: contacta@servicios.ccoo.es