CONVENI ETT CATALUNYA
C3r CONVENI COL·LECTIU AUTONÒMIC DE CATALUNYA D'EMPRESES DE TREBALL TEMPORAL 2002
ÍNDEX
CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
ARTICLE 1. Àmbit funcional
ARTICLE 2. Àmbit territorial
ARTICLE 3. Àmbit personal
ARTICLE 4. Vigència, denúncia i pròrroga
ARTICLE 5. Unitat i indivisibilitat del Conveni
ARTICLE 6. Compensació i absorció
ARTICLE 7. Garantia personal
ARTICLE 8. Comissió Paritària
ARTICLE 9. Clàusula de desvinculació
CAPÍTOL II. ORGANITZACIÓ DEL TREBALL
ARTICLE 10. Facultats de l'empresa de treball temporal i de l'empresa
usuària
ARTICLE 11. Drets i obligacions del personal en missió davant l'empresa
de treball temporal i davant l'empresa usuària
ARTICLE 12. Lloc de prestació de l'activitat laboral del personal
en missió. Delimitació de les zones de treball
CAPÍTOL III. INGRÉS AL TREBALL
ARTICLE 13. Forma del contracte
ARTICLE 14. Modalitats de contractació laboral
ARTICLE 15. Període de prova
ARTICLE 16. Contingut de la prestació laboral
ARTICLE 17. Pactes de plena dedicació i de permanència
CAPÍTOL IV. CLASSIFICACIÓ PROFESSIONAL DEL
PERSONAL D'ESTRUCTURA
ARTICLE 18. Grups professionals. Classificació professional
CAPÍTOL V. MOBILITAT DEL TREBALLADOR I MODIFICACIÓ
DE CONDICIONS DE TREBALL
ARTICLE 19. Mobilitat funcional
ARTICLE 20.Trasllats, desplaçaments i mobilitat geogràfica
ARTICLE 21. Modificació de condicions de treball
CAPÍTOL VI. RÈGIM SALARIAL
ARTICLE 22. Estructura del salari
ARTICLE 23. Salari base de conveni
ARTICLE 24. Complements salarials
ARTICLE 25. Millores voluntàries
ARTICLE 26. Gratificacions extraordinàries
ARTICLE 27. Percepcions extrasalarials
ARTICLE 28. Retribució del personal en missió
ARTICLE 29. Rebuts de salari i saldo de comptes
CAPÍTOL VII. TEMPS DE TREBALL
ARTICLE 30. Jornada de treball
ARTICLE 31. Hores extraordinàries
ARTICLE 32. Jornada nocturna
ARTICLE 33. Descans setmanal i festivitats
ARTICLE 34. Malalties, llicències i permisos
ARTICLE 35. Vacances
CAPÍTOL VIII. ACCIÓ SOCIAL
ARTICLE 36. Assegurança Col.lectiva
CAPÍTOL IX. SUSPENSIÓ DEL CONTRACTE
ARTICLE 37. Suspensió d'activitat a l'empresa usuària
CAPÍTOL X. EXTINCIÓ DEL CONTRACTE
ARTICLE 38. Extinció del contracte a instàncies del treballador
ARTICLE 39. Extinció per fi del contracte
ARTICLE 40. Extinció anticipada de la relació laboral
ARTICLE 41. Incorporació dels treballadors en missió a les
plantilles de les empreses usuàries
CAPÍTOL XI. FORMACIÓ PROFESSIONAL
ARTICLE 42. Formació professional
CAPÍTOL XII. PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS
ARTICLE 43. Prevenció de riscos laborals
CAPÍTOL XIII. CREACIÓ D'OCUPACIÓ ESTABLE
ARTICLE 44. Creació d'ocupació estable
CAPÍTOL XIV. RÈGIM DISCIPLINARI
ARTICLE 45. Assetjament sexual
ARTICLE 46. Graduació de les faltes
ARTICLE 47. Sancions
CAPÍTOL XV. REPRESENTACIÓ I ACCIÓ SINDICAL
EN L'EMPRESA
ARTICLE 48. Competències dels òrgans de representació
dels treballadors en l'empresa de treball temporal
ARTICLE 49. Quotes sindicals
ARTICLE 50. Procediment electoral. Elecció
ARTICLE 51. Drets sindicals
ARTICLE 52. Normalització lingüística
ARTICLE 53. Discapacitats
DISPOSICIONS
DISPOSICIÓ FINAL. Dret supletori
ANNEX I. TAULA SALARIAL PER NIVELLS PROFESSIONALS
CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
ARTICLE 1. Àmbit funcional
1. El present Conveni Col·lectiu regula les relacions de treball entre les Empreses de Treball Temporal i els seus treballadors en l'àmbit de Catalunya.
2. S'entén per empresa de treball temporal (d'ara endavant ETT) aquella l'activitat de la qual consisteix a posar a disposició d'una altra empresa usuària, amb caràcter temporal, treballadors per ella contractats.
3. Als efectes del present conveni s'entendrà per treballador:
a) En «missió», el que presti els seus serveis a l'empresa usuària, mitjançant contracte temporal o, en el seu cas, per temps indefinit.
b) «Estructural» o «intern», el que, amb caràcter fix o temporal, presti directament la seva activitat a l'ETT.
ARTICLE 2. Àmbit territorial
El present Conveni serà d'aplicació a tot el territori de la Comunitat Autònoma de Catalunya.
Respecte a allò no regulat expressament en el present Conveni és dret supletori el Conveni Col·lectiu Estatal del Sector.
ARTICLE 3. Àmbit personal
1. El present Conveni s'aplicarà a la totalitat dels treballadors, fixos o temporals, que prestin serveis per compte i sota la dependència de les empreses esmentades en els articles anteriors.
2. Queden exclosos:
a) Els que tinguin limitada llur activitat al desenvolupament de la funció
de conseller o membre dels òrgans de representació de les
empreses que adoptin la forma jurídica de societat, sempre que
la seva activitat no comporti l'exercici d'altres funcions que les inherents
a tal càrrec.
b) El personal d'alta direcció, contractat a l'emparament d'allò
establert en el Reial Decret 1382/1985, d'1 d'agost.
ARTICLE 4. Vigència, denúncia i pròrroga
1. El present Conveni tindrà una vigència des de l'1 de gener de 2002 fins el 31 de desembre de 2002.
2. No obstant això, s'entendrà prorrogat d'any en any si no és denunciat expressament i per escrit per qualsevol de les parts, amb una antelació mínima de dos mesos anteriors a la fi de la seva vigència inicial o de qualsevol de les seves pròrrogues anuals.
3. Dins el termini de quinze dies a comptar des de la denúncia, es constituirà la Comissió per a la negociació d'un nou conveni.
4. En el supòsit que, un cop denunciat, no s'arribi a un acord substitutori abans de l'expiració del venciment, el present Conveni perdrà la seva vigència en el seu contingut obligacional.
5. Les parts signants del present Conveni Col·lectiu, com a manifestació de la seva voluntat d'aconseguir un desenvolupament de les relacions laborals en l'àmbit de les ETT basat en el diàleg i la negociació, convenen expressament, sempre que compleixin els compromisos acordats, no iniciar, convocar ni adoptar mesura col·lectiva de pressió dirigida a la modificació, reforma o revisió anticipada, total o parcial de la norma convinguda.
ARTICLE 5. Unitat i indivisibilitat del Conveni
1. Les condicions pactades en el present Conveni constitueixen un tot orgànic i indivisible, restant les parts mútuament obligades al compliment de la seva totalitat.
2. En conseqüència, si per resolució de la jurisdicció competent s'anul·lés o s'invalidés qualsevol dels seus pactes o per disposició legal s'establissin condicions de treball que afectin a les previstes en el present Conveni, llevat que per acord exprés de la Comissió Paritària del Conveni s'entengués una altra cosa en el termini màxim de set dies a comptar des de l'entrada en vigor d'aquella disposició o des de la fermesa d'aquesta resolució, es considerarà que s'ha produït una ruptura de l'equilibri de les diferents contraprestacions estipulades.
3. En aquest cas, la Comissió Negociadora, dins el termini de set dies a comptar des de la data de reunió de la Comissió Paritària, haurà de reunir-se a fi d'ajustar el contingut del Conveni a la nova situació creada.
4. En el supòsit que la Comissió Negociadora no arribés a un acord dins el termini de quinze dies, la discrepància es sotmetrà a la decisió d'un o diversos àrbitres, nomenats de comú acord per la Comissió Paritària; el laude, que haurà de dictar-se en el termini de set dies, serà d'obligat compliment. En cas de no arribar a un acord en el nomenament del o dels àrbitres, es procedirà a elegir-ne un per sorteig d'entre dos proposats per cadascuna de les parts.
5. Les matèries regulades en el present Conveni Col·lectiu tenen la consideració de mínims en el seu àmbit funcional.
ARTICLE 6. Compensació i absorció 1. El Conveni compensa i absorbeix qualsevol millora aconseguida pel personal, ja sigui a través d'altres convenis o normes de compliment obligat com mitjançant gratificacions concedides a títol personal per les empreses. 2. Quedaran absorbits pel conveni els efectes econòmics que puguin derivar-se de disposicions legals o administratives que entrin en vigor amb posterioritat a la signatura del Conveni.
Es respectaran les condicions més beneficioses que els treballadors tinguin reconegudes a títol personal i individual o, en el seu cas, mitjançant acord col·lectiu sobre les establertes en el present Conveni, si bé valorades ambdues en el seu conjunt i còmput anual, respecte dels conceptes quantificables.
1. A l'empara d'allò previst en la legislació vigent, es constitueix una Comissió Paritària per a la interpretació i l'aplicació del present Conveni, composta per quatre membres de cadascuna de les representacions social i econòmica, preferentment elegida entre els qui haguessin integrat la Comissió negociadora. 2. La Comissió Paritària podrà utilitzar, amb caràcter ocasional o permanent, els serveis d'assessors en aquelles matèries que siguin de la seva competència. Aquests assessors seran designats lliurement per cadascuna de les parts i actuaran amb veu però sense vot. 3. La Comissió Paritària es constituirà dins del termini de quinze dies a partir de l'entrada en vigor del Conveni, i elaborarà el seu reglament intern de funcionament. 4. A títol orientatiu són funcions de la Comissió Paritària: a) La interpretació de la totalitat de les clàusules del Conveni. b) Servir en les empreses sense representació legal dels treballadors, o en les que, havent-n'hi, no s'arribés a un acord, com preceptiva instància mediadora, a sol·licitud d'una de les parts, respecte a les decisions i mesures a adoptar en relació a les matèries següents: - Expedients de regulació d'ocupació. - Modificacions substancials de condicions de treball de caràcter
col·lectiu, sempre que la pretensió d'introduir o implantar
noves mesures afecti a: c) Vigilància, control i seguiment dels acords assolits en Conveni Col·lectiu, així com propiciar tots aquells mecanismes necessaris per a un millor desenvolupament de l'activitat laboral de les ETT. Per aquest motiu seran facilitats a la Comissió Paritària, a efectes estadístics, informes trimestrals per les parts signatàries del present Conveni, o d'aquelles altres que poguessin adherir-se a aquest. Aquests informes contindran, entre altres, les següents dades: - Anàlisi de la situació economicosocial amb especificació de matèries referents a política i mercat d'ocupació, nombre de contractes realitzats, tipus de contractes i duració mitjana; la Comissió Paritària serà la que en cada moment determinarà quines altres dades poden ser necessàries per al mateix fi. - Informe sobre el grau d'aplicació del Conveni Col·lectiu, dificultats trobades i propostes de superació d'aquestes. - Arbitrar els mitjans necessaris de control i denúncia d'aquelles empreses que, contravenint les normes laborals i jurídiques, poguessin incórrer en situació d'avantatge en el mercat. d) L'elaboració anual d'un informe sobre la situació del sector, sobre la base de les dades especificades en l'apartat anterior. e) La informació i l'assessorament a iniciativa de la part interessada sobre l'aplicació del Conveni. f) La conciliació preceptiva en els conflictes individuals i col·lectius derivats de la interpretació i aplicació del Conveni. g) La designació d'àrbitres per a la resolució dels conflictes col·lectius derivats de la interpretació i aplicació del Conveni en aquells supòsits en els quals les parts decideixin, de comú acord, sotmetre les seves controvèrsies al laude arbitral. h) La mediació, conciliació i arbitratge en els conflictes individuals, quan empresaris i treballadors així ho decideixin de manera voluntària i de mutu acord. i) La resolució de les peticions de desvinculació de les condicions econòmiques del present Conveni. j) I totes aquelles funcions que es derivin de l'Acord per constituir l'Organisme Paritari del sector d'ETT de Catalunya, publicat en el DOGC núm. 2290 de data 9/12/96. k) Aquelles altres que li atribueix el present Conveni. 5. La mediació i conciliació previstes en els epígrafs b), f) i h) de l'apartat anterior hauran d'intentar-se dins del termini de set dies a comptar des de la petició d'intervenció de la Comissió Paritària, promoguda per escrit per la part interessada. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi portat a efecte o, si s'escau, sense que s'hagi produït la corresponent avinença entre les parts en conflicte, la part interessada podrà lliurement iniciar els tràmits de resolució d'aquest conflicte davant l'òrgan judicial o administratiu que correspongui, si bé el termini transcorregut computarà a efectes de caducitat o prescripció de l'acció que procedeixi. 6. La Comissió Paritària del present Conveni gestionarà els recursos econòmics que resultin necessaris pel compliment adequat de les seves funcions i competències. La suma de recursos assignats a la Comissió Paritària no superarà l'import equivalent al 0,05% establert en el Conveni Estatal de la massa salarial de les Empreses de Treball Temporal sotmeses a l'àmbit d'aplicació del present Conveni, d'acord amb la configuració que d'aquest concepte es defineix en les disposicions de desenvolupament de la Llei 14/1994, d'1 de juny, i qualsevol legislació d'aplicació. La recaptació, distribució i gestió d'aquests recursos seran determinats per la Comissió Paritària d'aquest Conveni.
La inaplicació a qualsevol empresa inclosa en l'àmbit del present Conveni de les condicions econòmiques que s'hi estableixen es regirà pel que preveuen els apartats següents: 1. Podran sol·licitar la desvinculació de les citades condicions econòmiques les empreses que acreditin objectivament i fefaentment que la seva estabilitat econòmica pugui veure's danyada com a conseqüència de l'aplicació d'aquestes condicions. Per valorar aquesta situació, es tindran en compte les dades que resultin de la comptabilitat de les empreses, dels seus balanços i comptes de resultats; a les empreses amb un cens superior a cinquanta treballadors es podran utilitza, a càrrec seu, informes d'auditors o censors de comptes. 2. Les empreses que al·leguin les circumstàncies anteriors hauran de presentar a la Comissió Paritària la documentació que aquesta cregui necessària que acrediti la situació econòmica desfavorable. Els membres de la Comissió Paritària estan obligats a tractar i mantenir en la major reserva la informació rebuda i les dades a les quals hagin pogut accedir.
4. Un cop obtinguda l'autorització de desvinculació, la determinació de les noves condicions econòmiques haurà de fixar-se de mutu acord entre empresa i representants dels treballadors. A falta d'acord o en cas d'inexistència de representació legal del personal en l'àmbit de l'empresa que es tracti, ambdues parts es sotmetran a procediment arbitral, i podran recórrer a la Comissió Paritària perquè aquesta designi el o els àrbitres, sempre en nombre senar, encarregats d'establir aquelles condicions. 5. No s'admetrà cap sol·licitud de desvinculació si l'empresa sol·licitant no ha aconseguit l'autorització administrativa definitiva, a l'empara de la Llei 14/94 i normes de desenvolupament. CAPÍTOL II
L'organització, direcció, control i vigilància de l'activitat laboral correspon a l' ETT o a la persona en qui aquesta delegui. No obstant això i en relació amb els treballadors que desenvolupen tasques al servei d'una empresa usuària, les facultats de direcció i control de l'activitat laboral seran exercides per aquesta durant el temps de prestació d'aquest servei, sense perjudici de l'exercici de les facultats disciplinàries legalment previstes que corresponguin sempre a l'empresa de treball temporal.
Sense perjudici de la responsabilitat del personal en missió davant l'ETT respecte al compliment adequat de les seves obligacions laborals, durant el temps de prestació de serveis en l'empresa usuària queda obligat al compliment de les ordres i instruccions derivades d'aquestes, relacionades amb la prestació del treball objecte del contracte de posada a disposició. Durant el termini de vigència del contracte de posada a disposició el personal en missió tindrà dret a la utilització de transport i instal·lacions col·lectives de l'empresa usuària (menjadors, cafeteria, serveis mèdics, etc.( així com a canalitzar qualsevol reclamació en relació amb les condicions d'execució de la seva activitat laboral a través dels representants dels treballadors de l'empresa usuària.
Ateses les circumstàncies especials de mobilitat en què
de vegades es realitza la prestació de serveis dels treballadors
en missió, el lloc d'execució de la seva activitat laboral
vindrà determinat per les facultats d'organització de l'
ETT així com per les necessitats productives de l'empresa usuària
consignades en el contracte de posada a disposició. Les parts acorden que el major temps invertit originat per desplaçaments que es produeixin fora dels límits territorials de la Zona de Treball, serà compensat econòmicament el valor de l'ampliació de jornada quan ho suposi, o bé mitjançant permisos retribuïts en domicili d'origen i per jornades complertes, fixant-se de mutu acord prèvia sol·licitud del treballador de l'ETT les dates de compensació. Així mateix, s'acorda que el treballador en missió afectat per un desplaçament d'aquesta naturalesa sigui preavisat amb una antelació mínima de 48 hores al moment en què hagi de fer-se efectiu i que el preavís es produeixi en el transcurs de la seva jornada laboral. L'empresa usuària, tanmateix, notificarà la previsió del desplaçament a l'empresa de treball temporal amb una antelació suficient mínima de 72 hores i notificarà, també, a la representació sindical a l'empresa usuària perquè aquesta exerceixi els drets de tutela dels treballadors posats a disposició que reguli la normativa d'aplicació. CAPÍTOL III
1. El contracte de treball celebrat entre una ETT i un treballador per prestar serveis en una empresa usuària es formalitzarà sempre per escrit, amb un ajustament a les condicions i els requisits legalment i convencionalment establerts, tenint en compte allò establert en el R.D. 216/99 de 5 de febrer, sobre disposicions mínimes de seguretat i salut en l'àmbit de les ETT. 2. Respecte dels altres treballadors, s'atindrà a allò previst en les normes legals d'aplicació en funció de la modalitat contractual de què es tracti. 3. Ambdues parts acorden que, a parer seu, constitueix frau de Llei d'acord amb l'exclusió establerta en l'art. 8.c) de la Llei 14/94 i a més de normativa d'aplicació, tota pràctica que consisteixi a cobrir un lloc de treball amortitzat per acomiadament improcedent o per les causes previstes en els arts. 50, 51 i 52 c) del TRET amb un treballador/a de plantilla de l'empresa usuària, durant els 12 mesos immediatament anteriors, excepte en els casos de força major, pretenent al seu torn ocupar el lloc vacant amb la contractació de l'empresa de treball temporal, o quan en els 18 mesos anteriors a l'esmentada contractació els llocs de treball esmentats haguessin estat coberts durant un període de temps superior a tretze mesos i mig, de forma contínua o discontínua, per treballadors posats a disposició per empreses de treball temporal. La Comissió Paritària analitzarà les situacions concretes i vetllarà per l'eliminació d'aquestes pràctiques.
a) Personal d'Estructura 1. El personal estructural o intern pot ser contractat per l'ETT per temps indefinit o per duració determinada, per a qualsevol de les modalitats de contractació previstes en la legislació general. 2. D'acord amb el que s'estableix a l'article 15.1 b) de l'Estatut dels Treballadors, la contractació de treballadors per circumstàncies del mercat, acumulació de tasques o excés de comandes, es podrà celebrar amb una duració màxima de 12 mesos dins un període de referència de 18 mesos. ARTICLE 16. Contingut de la prestació laboral 1. Per acord entre empresa i treballador d'estructura s'establirà el contingut de la prestació laboral objecte del contracte, així com la integració en el grup i nivell professional previstos a l'article 18 del present Conveni Col·lectiu. L'enquadrament en el sistema de grups i nivells professionals respondrà objectivament al contingut de la prestació de treball. 2. La prestació laboral del personal contractat per ser posat a disposició de l'empresa usuària estarà enquadrada en el grup i nivell professional que estableixi la classificació professional del conveni aplicable a l'empresa usuària.
1. Podran formalitzar-se pactes de plena dedicació pel temps de duració del contracte pel qual el treballador presti serveis a una concreta empresa usuària mitjançant compensació econòmica expressa, en els termes que expressament es convinguin. 2. Si el treballador hagués rebut una especialització professional amb càrrec a l'ETT per efectuar un treball específic en una empresa usuària, podrà pactar-se per escrit entre treballador i ETT la permanència en aquesta durant el període de temps durant el qual s'estengui el contracte de posada a disposició, sense que en cap cas sobrepassi d'un any de duració. En el supòsit que el treballador incomplís el pacte de permanència previst en el paràgraf anterior, l'empresa de treball temporal tindrà dret a la percepció d'una indemnització per danys i perjudicis, la quantia de la qual serà directament proporcional al desemborsament, degudament acreditat, efectuat per l'empresa, en relació amb el termini de permanència incomplit pel treballador. CAPÍTOL IV
Els treballadors que prestin els seus serveis a les empreses incloses en l'àmbit del present Conveni seran classificats tenint en compte els seus coneixements, experiència, grau d'autonomia, responsabilitat i iniciativa, d'acord amb les activitats professionals que desenvolupin i amb les definicions que s'especifiquin en aquest sistema de classificació i qualificació professional. La classificació es realitzarà en grups funcionals i nivells professionals, per interpretació i aplicació de criteris generals objectius i per les tasques i funcions bàsiques més representatives que desenvolupin els treballadors. En el cas de concurrència habitual en un lloc de treball de tasques corresponents a diferents nivells professionals, la classificació es realitzarà en funció de les activitats pròpies del nivell professional superior. Aquest criteri de classificació no suposarà que s'exclogui en els llocs de treball de cada nivell professional la realització de tasques complementàries que siguin bàsiques per a llocs qualificats en nivells professionals inferiors. Els treballadors d'ETT, tant d'estructura com en missió, posseiran un expedient professional personal. El desenvolupament de treballs de categoria superior en un o diversos períodes de contractació durant 4 mesos en 1 any o de 8 mesos en 2 anys, donarà dret a consolidar la categoria superior, sense perjudici del dret que assisteix al treballador a acceptar un lloc de treball d'inferior categoria. Aquesta nova classificació professional pretén assolir una estructura professional, facilitant una millor interpretació de tot el col·lectiu en el desenvolupament de les seves activitats, sense pèrdua de la dignitat, oportunitat de promoció i justa retribució, sense que hi hagi cap discriminació per raons d'edat o sexe, o de qualsevol altra índole.
Els factors que influeixen en la qualificació professional dels treballadors inclosos en l'àmbit d'aquest Conveni i que, per tant, indiquen la pertinença de cadascun d'aquests a un determinat nivell professional, són els següents: a) Coneixements. Factor per a la valoració del qual es tindrà en compte, a més a més de la formació bàsica necessària per poder complir correctament la tasca, el grau de coneixements i experiències adquirits, així com la dificultat en l'adquisició d'aquests coneixements o experiències. b) Iniciativa. Factor per a la valoració del qual es tindrà en compte el grau de seguiment de normes o directrius per a l'execució de tasques o funcions. c) Autonomia. Factor per a la valoració del qual es tindrà en compte el grau de dependència jeràrquica en el desenvolupament de les tasques i funcions que es realitzin. d) Responsabilitat. Factor per a la valoració del qual es tindrà en compte el grau d'autonomia d'acció del titular de la funció, el nivell d'influència sobre els resultats i importància de les conseqüències de la gestió, sobre les persones, els productes o la maquinària. e) Comandament. Factor per a la valoració del qual es tindrà en compte el grau de supervisió i ordenació de les funcions i tasques, la capacitat d'interrelació, les característiques del col·lectiu i el nombre de persones sobre les quals s'exerceix el comandament. f) Complexitat. Factor per a la valoració del qual es tindrà en compte el nombre i el grau d'integració dels diversos factors abans esmentats en la tasca o lloc encomanat.
Tots els treballadors afectats per aquest Conveni seran adscrits a un determinat grup funcional i a un nivell professional; la conjunció d'ambdós establirà la classificació organitzativa de cada treballador. El desenvolupament de les funcions que comporti la seva classificació organitzativa constitueix contingut primari de la relació contractual laboral, havent d'ocupar qualsevol nivell de la mateixa, i rebent per part de l'empresa la formació adequada al nou lloc i respectant-se els procediments d'informació i adaptació que s'especifiquin en aquest Conveni. Grups funcionals Tots els treballadors que desenvolupin la seva activitat en les ETT estan classificats en un dels següents grups: Tècnics: És el personal amb alt grau de qualificació, experiència i aptituds equivalents a les que es puguin adquirir amb titulacions superiors i mitjanes, realitzant tasques d'elevada qualificació i complexitat. Empleats: És el personal que pels seus coneixements i/o experiència realitza tasques administratives, comercials, relacions públiques, organitzatives, d'informàtica, i, en general, les específiques de llocs d'oficina, que permetin informar de la gestió, de l'activitat economicocomptable, coordinar tasques, labors productives o realitzar tasques auxiliars que comportin atenció a les persones. Operaris: És el personal que pels seus coneixements i/o experiència executa labors de manteniment, transport o altres operacions auxiliars, i que pot realitzar, al seu torn, funcions de supervisió o coordinació.
Criteris generals. Tasques que s'executin segons instruccions específiques clarament establertes, amb un alt grau de dependència, que requereixin preferentment esforç físic i/o atenció i que no necessitin formació específica i ocasionalment un període d'adaptació. Formació. Titulació o coneixements adquirits en la realització de la seva professió equivalents a graduació escolar o certificat d'escolaritat o similar. Exemples. En aquest grup professional s'inclouen totes aquelles activitats que, per analogia, són equiparables a les següents: - Activitats manuals, etiquetatge, etc.
Criteris generals. Tasques que consisteixen en operacions realitzades seguint un mètode de treball precís, amb alt grau de supervisió, que normalment exigeixen coneixements professionals de caràcter elemental i un període breu d'adaptació. Formació. Titulació o coneixements adquirits en el desenvolupament de la seva professió equivalents a Graduat Escolar o Formació Professional 1. Exemples. En aquest grup professional s'inclouen totes aquelles activitats que, per analogia, són equiparables a les següents: - Introductors de dades, gravadors.
Criteris generals. Tasques consistents en l'execució d'operacions que, tot i que es realitzen sota instruccions precises, requereixen adequats coneixements professionals i aptituds pràctiques, i que la responsabilitat serà limitada per una supervisió directa o sistemàtica. Formació. Titulació o coneixements adquirits en el desenvolupament
de la seva professió equivalents a Educació General Bàsica
o Formació Professional 1, complementada amb una formació
específica en el lloc de treball. - Tasques d'arxiu, registre, càlcul, facturació o similars
que requereixin algun grau d'iniciativa.
Criteris generals. Treballs d'execució autònoma que exigeixen habitualment iniciativa per part dels treballadors encarregats de la seva execució i que comporten sota supervisió la responsabilitat dels mateixos; poden ser ajudats per un altre o altres treballadors. Formació. Titulació o coneixements adquirits en el desenvolupament de la seva professió equivalents a Batxillerat Unificat Polivalent o Formació Professional 2, complementada amb formació específica en el lloc de treball. Exemples. En aquest grup professional s'inclouen totes aquelles activitats que, per analogia, són assimilables a les següents: - Operador d'ordinador.
Criteris generals. Funcions que suposen la integració, coordinació i supervisió de tasques homogènies, realitzades per un conjunt de col·laboradors, en un estadi organitzatiu menor. Tasques que, encara sense suposar corresponsabilitat de comandament, tenen un contingut mitjà d'activitat intel·lectual i d'interrelació humana, en un marc d'instruccions precises de complexitat tècnica mitjana amb autonomia dins del procés establert. Formació. Titulació o coneixements adquirits en el desenvolupament de la seva professió equivalents a Batxillerat Unificat Polivalent o Formació Professional 2, complementada amb una experiència dilatada en el lloc de treball, o titulats universitaris sense experiència. Exemples. En aquest grup professional s'inclouen totes aquelles activitats que, per analogia, són assimilables a les següents: - Cap de Producte o Àrea funcional.
Criteris generals. Funcions que suposin la integració, coordinació i supervisió de tasques diverses, realitzades per un conjunt de col·laboradors. Tasques complexes, però homogènies que, tot i no implicar responsabilitat de comandament, tenen un alt contingut intel·lectual o d'interrelació humana, en un marc d'instruccions generals d'alta complexitat tècnica. Formació. Titulació o coneixements adquirits en el desenvolupament de la seva professió equivalents a estudis universitaris de grau mitjà, completada amb una formació específica en el lloc de treball. Exemples. En aquest grup professional s'inclouen totes aquelles activitats que, per analogia, són assimilables a les següents: - Responsables de departament de selecció.
Criteris generals. Funcions que suposin la realització de tasques tècniques complexes i heterogènies, amb objectius globals definits i alt grau d'exigència en autonomia, iniciativa i responsabilitat. Funcions que suposin la integració, coordinació i supervisió de funcions realitzades per un conjunt de col·laboradors en una mateixa unitat funcional. S'inclouen també en aquest grup professional funcions que suposin responsabilitat completa per la gestió d'una o diverses àrees funcionals de l'empresa, a partir de directrius generals molt àmplies directament emanades de personal pertanyent al grup professional «0» o de pròpia direcció, als quals han de donar compte de la seva gestió. Funcions que suposin la realització de tasques tècniques de més alta complexitat i fins i tot la participació en la definició dels objectius concrets a assolir en el seu camp, amb molt alt grau d'autonomia, iniciativa i responsabilitat en aquest càrrec d'especialitat tècnica. Formació. Titulació o coneixements adquirits en el desenvolupament de la seva professió equivalents a estudis universitaris de grau mitjà i superior, completada amb una experiència dilatada en el seu sector professional i amb una formació específica en el lloc de treball. Exemples. En aquest grup professional s'inclouen totes aquelles activitats que, per analogia, són assimilables a les següents: - Realitzar les funcions pròpies de la seva professió estant
en possessió de la titulació superior corresponent.
Criteris generals. Els treballadors pertanyents a aquest grup planifiquen, organitzen, dirigeixen i coordinen les diverses activitats pròpies del desenvolupament de l'empresa. Les seves funcions comprenen l'elaboració de la política d'organització, els plantejaments generals de la utilització eficaç dels recursos humans i dels aspectes materials, l'orientació i el control de les activitats de l'organització conforme al programa establert o a la política adoptada; l'establiment i manteniment d'estructures productives i de suport i el desenvolupament de la política industrial, financera o comercial. Prenen decisions o participen en la seva elaboració. Desenvolupen alts llocs de direcció o execució dels mateixos nivells en els departaments, divisions, grups, fàbriques, plantes, etc., en què s'estructura l'empresa i que responen sempre a la particular ordenació de cadascuna.
Procediments. En cas de discrepància en l'àmbit de qualsevol de les empreses afectades pel present Conveni sobre l'adequat enquadrament dels seus treballadors en el nivell professional corresponent, les parts estan obligades a sotmetre la qüestió a consulta de la Comissió Paritària, la qual resoldrà el que procedeixi en el termini màxim de set dies. En aquests supòsits els acords adoptats per la Comissió Paritària seran d'obligat compliment per empreses i treballadors. L'enquadrament de categoria dels treballadors en missió afectats per les condicions salarials d'un conveni col·lectiu sectorial serà el regulat pel propi conveni col·lectiu sectorial, per les funcions efectivament desenvolupades pel treballador en missió. CAPÍTOL V
1. La mobilitat funcional al si de les empreses de treball temporal o, si s'escau, en les empreses usuàries tindrà el règim legal i les limitacions previstes a l'article 39 de l'Estatut dels Treballadors. 2. El personal en missió que sigui objecte de mobilitat funcional a instància de l'empresa usuària on presti activitat laboral haurà de comunicar-ho a la seva empresa de treball temporal amb la màxima diligència i celeritat, sense perjudici del dret a percebre la retribució corresponent a les funcions que realment hagi realitzat, llevat que es tracti de funcions d'un grup professional inferior, cas en el qual es mantindrà la retribució d'origen.
1. Als efectes d'aplicació del règim legal previst en la normativa general sobre trasllats i desplaçaments, únicament es configurarà com supòsit de mobilitat geogràfica el desplaçament temporal, entenent-se com a tal la prestació d'activitat laboral del personal en missió fora dels límits territorials fixats en l'article 12 del present Conveni Col·lectiu i que comporti canvi de residència. Si el canvi de residència és superior a 3 mesos, el treballador tindrà dret a un descans retribuït complementari al seu domicili de 4 dies laborals per cada deu setmanes de desplaçament, sense computar el temps de transport, el cost del qual anirà a càrrec de l'ETT. 2. Els treballadors d'estructura i els en missió que, per necessitat de l'empresa de treball temporal, hagin d'efectuar viatges o desplaçaments a centres o llocs de treball fora dels límits territorials anteriorment referits, percebran com a mínim en concepte de dietes les quantitats següents, a partir de primer d'octubre de 2002: 2.a. 8,60 euros, en cas d'efectuar el menjar del migdia fora del domicili. 2.b. 19,24 euros, en el supòsit de realització dels dos menjars del dia i, en cas de pernocta fora del domicili, l'import de la factura del hotel designat per l'empresa, podent, en aquest caas, sol.licitar el treballador una provisió de fons de l'empresa. L'import de la mitja dieta i de la dieta completa serà objecte de revisió anual en el mateix percentatge d'increment experimentat per l'Índex de Preus al Consum més un punt, corresponent a l'any immediatament anterior. Els treballadors afectats tindran dret a més a més a la compensació de les despeses invertides en la utilització de mitjans públics de transport per desplaçar-se. Quan en els desplaçaments el treballador utilitzi mitjans propis de transport, per a la qual cosa es requerirà previ acord amb l'empresa de treball temporal, percebrà en concepte de compensació de despeses per la utilització del seu vehicle particular la quantitat de 0,19 euros per quilòmetre durant tota la vigència del present Conveni.
En tots els casos en els quals l'empresa usuària, d'acord amb allò previst en l'article 10.2 del present Conveni, procedeixi a la modificació d'alguna de les condicions de treball del personal en missió, prèviament haurà de posar-ho en coneixement amb una antelació mínima de 30 dies al treballador afectat, als representants sindicals en l'empresa usuària, a l'ETT. En cas de conflicte serà competent la Comissió Paritària. No obstant això, l'execució d'aquesta modificació produirà efectes a la fi del termini establert. No tindran la consideració de modificació substancial de les condicions de treball les modificacions de jornades i horaris del personal en missió quan siguin determinades pels calendaris laborals de l'empresa usuària (vacances, etc.). Una vegada l'empresa usuària ho notifiqui a l'ETT, aquesta ho comunicarà al treballador en un termini de 24 hores. CAPÍTOL VI
A. Personal d'Estructura 1. El salari dels treballadors estarà integrat per: a) Salari base del Conveni. 2. D'acord amb allò previst en el paràgraf 2 de l'article 31 de l'Estatut dels Treballadors, la retribució salarial de tot el personal al servei de les ETT serà percebuda únicament en dotze pagues anuals, prorratejant-se per tant les gratificacions extraordinàries. 3. Com a conseqüència d'allò previst en el paràgraf anterior s'entendrà per salari hora el quocient que resulti de dividir el salari global en còmput anual pel nombre d'hores a l'any de treball efectiu. B. Estructura del salari del personal en missió Serà similar a allò establert per al personal d'estructura en els apartats anteriors i haurà de desenvolupar-se d'acord amb el que es preveu en l'Article 29, sense perjudici del que s'estableix a l'article 28.
1. El salari base de conveni és la part de la retribució abonada als treballadors, en funció del seu grup i nivell professional d'enquadrament, per la realització del treball convingut durant la jornada ordinària de treball fixada en el present Conveni o la jornada inferior individualment pactada. La quantia del salari base de conveni i les pagues extraordinàries per al personal d'estructura en còmput anual és l'establerta a l'Annex I del present Conveni. 2. Els treballadors amb contracte a temps parcial percebran el salari base del Conveni en proporció a la jornada pactada.
1. Els treballadors inclosos en l'àmbit d'aplicació del present Conveni tindran dret, quan procedeixi segons aquest Conveni o així s'acordi mitjançant pacte individual o col·lectiu, a la percepció dels complements salarials següents: A) Lloc de treball. A. Lloc de treball: Es meritaran quan així s'acordi mitjançant pacte individual o col·lectiu entre empreses i treballador en virtut de les especials característiques del lloc de treball assignat. No tindran caràcter personal ni consolidable, motiu pel qual se'n suprimirà l'abonament quan deixin d'efectuar-se les funcions o desapareguin les condicions que van donar lloc al seu meritatge. B. Quantitat o qualitat de treball: Es meritaran per raó d'una major quantitat o d'una millor qualitat de treball, quan així es pacti en l'àmbit de cada empresa, vagin o no units a un sistema de retribució per rendiment. C. Plus per treball nocturn: Llevat que el treball pactat sigui nocturn per pròpia naturalesa, els treballadors que prestin jornada nocturna, en els termes establerts a l'article 32 del present Conveni, tindran dret a percebre un complement salarial en quantia equivalent al 25 per 100 del salari base de conveni. D. Plus personal: Tals com l'aplicació de títols, idiomes o coneixements especials, o qualsevol altre de naturalesa anàloga que derivi de les condicions personals del treballador i que no hagi estat valorat en ser fixat el salari base.
1. El règim de les millores retributives es regirà per l'establert en el pacte individual o en l'acte de concessió unilateral de l'empresari. 2. Llevat que per pacte individual s'estableixi expressament el contrari, a aquestes millores se'ls aplicarà el sistema de compensació i absorció a què es refereix l'article 6 del present Conveni.
Els treballadors tindran dret a dues gratificacions extraordinàries l'any, en quantia equivalent al 100 % del salari base de conveni.
1. Tindran caràcter extrasalarial les percepcions, sigui quina sigui la seva forma, que no responguin a una retribució unida directament, mitjançant vincle causal, amb el treball prestat. Posseeixen aquesta naturalesa, entre altres conceptes, les dietes, les compensacions per despeses de transport, quilometratge i indemnitzacions. 2. Les quantitats que les empreses satisfacin al personal estructural per necessitats de transport i desplaçaments s'imputaran com a plus extrasalarial.
1. Els treballadors en missió tindran dret, durant els períodes de prestació de serveis, a percebre com a mínim la retribució total establerta per al lloc de treball a desenvolupar en l'empresa usuària, calculada per unitat de temps. Aquesta remuneració haurà d'incloure, si s'escau, la part proporcional corresponent al descans setmanal, les pagues extraordinàries, els festius i les vacances així com totes les retribucions econòmiques fixes o variables de l'empresa usuària vinculades al lloc de treball. S'entén que seran d'aplicació les retribucions establertes en els convenis col·lectius de caràcter estatutari, extraestatutari i pactes col·lectius d'eficàcia general en el seu àmbit. Queden exclosos els pactes individuals i els complements denominats " ad personam", no vinculats al lloc de treball. És responsabilitat de l'empresa usuària la quantificació de les percepcions finals del treballador. A aquest efecte, l'empresa usuària haurà de consignar aquest salari en el contracte de posada a disposició del treballador. 2. Els treballadors en missió tindran dret a percebre els endarreriments generats per la negociació col·lectiva de les empreses usuàries a partir d'un mes des de la firma d'aquests convenis. Així mateix ostenten aquest dret els treballadors en missió que hagin prestat serveis amb anterioritat a la firma del conveni sempre que aquests s'hagin realitzat durant el temps de vigència del mateix; l'abonament dels endarreriments es realitzarà en un període no superior a tres mesos des de la firma.
1. En el termini de tres mesos a partir de l'entrada en vigor del present Conveni, la Comissió Paritària procedirà a elaborar un model de rebut de salaris que contingui, amb la deguda claredat i separació, l'especificació dels diferents conceptes retributius pactats així com de les deduccions que legalment procedeixin. Mentre no s'acordi aquest model, les empreses seguiran utilitzant l'oficial. 2. En el mateix termini, la indicada Comissió Paritària també procedirà a elaborar un model de saldo de comptes i quitança en el qual s'inclouran, amb la deguda claredat i separació, els conceptes retributius que hagin de ser expressament saldats. 3. Una vegada aprovats els models als quals es refereixen els apartats anteriors, la seva utilització per part de les empreses serà obligatòria.
1. La duració de la jornada de treball del personal d'estructura serà de 1.769 hores de treball a l'any. 2. L'horari de treball i la distribució de la jornada seran els pactats en l'àmbit de cada empresa de treball temporal. 3. Per al personal en missió la duració de la jornada serà l'establerta en cada cas en el conveni aplicable a l'empresa usuària. L'horari i la distribució de la jornada seran els establerts conforme al marc horari aplicable a l'empresa usuària. Qualsevol distribució irregular diferent destinada a treballadors d'ETT ha de ser prèviament posada en coneixement i posterior deliberació amb la representació sindical de l'empresa usuària, per tant, el nombre d'hores ordinàries de treball efectiu en jornada completa podrà oscil·lar entre 6 i 9 hores. El possible excés de jornada produït per la distribució irregular es compensarà amb temps de descans durant la vigència del contracte i com a màxim en còmput mensual; les dates de compensació es fixaran de mutu acord prèvia sol·licitud del treballador d'ETT. Així mateix, es garantirà el descans diari mínim de la legislació general aplicable a la situació especial de distribució irregular de jornada.
1. Tindran la consideració d'hores extraordinàries les hores de treball realitzades sobre la duració màxima de la jornada ordinària de treball reflectida a l'article anterior. 2. La retribució de les hores extraordinàries es realitzarà amb un increment del 10% sobre l'hora ordinària. En el supòsit que es compensi per descans l'excés de jornada, els períodes de descans tindran un increment del 25% sobre les hores que suposen aquest excés.
1. Es considera treball nocturn el realitzat entre les deu de la nit i les sis del matí. 2. Quan el treball es realitza parcialment en període nocturn i diürn s'abonaran amb el complement salarial de nocturnitat solament les hores treballades en període nocturn. Queda exceptuat de l'abonament d'aquest plus el supòsit en el qual s'hagi considerat en el càlcul de la retribució pactada la circumstància de prestació de treball en hores nocturnes.
Per raons derivades de necessitats productives o organitzatives podrà computar-se per períodes de fins a dues setmanes el descans setmanal establert en les disposicions de caràcter general. Idèntic règim legal serà d'aplicació respecte a les festivitats.
1. Complements per incapacitat temporal, per al personal intern o estructural de l'ETT: 1.1. Prestacions complementàries durant la situació legal d'incapacitat temporal (IT) per malaltia comuna o accident no laboral. En els casos d'IT derivada de malaltia comuna o accident no laboral, adequadament acreditada, l'ETT abonarà al personal inclòs en l'àmbit d'aquest Conveni la diferència de l'import entre la indemnització de la Seguretat Social i el 100% del seu salari real des del dia 12 fins al dia 60, els 11 primers dies es complementarà fins al 75 % del seu salari real. S'entén per salari real la totalitat dels emoluments, a excepció
de les hores extraordinàries i les comissions. En els casos d'IT per malaltia professional o accident laboral per al personal intern o d'estructura l'ETT abonarà la diferència de les prestacions de la mútua d'accidents fins al 100% del salari real durant els 2 primers mesos, entenent-se com a tal la totalitat dels seus emoluments percebuts el mes natural anterior, a excepció de les hores extraordinàries i les comissions. 2. Llicències i permisos: Els treballadors tenen dret als següents permisos retribuïts: a) Quinze dies naturals en cas de matrimoni. 2.1. Les treballadores, per lactància d'un fill menor de nou mesos, tindran dret a una hora d'absència del treball, que podran dividir en dues fraccions. La dona, per la seva voluntat, podrà substituir aquest dret per una reducció de la jornada normal en mitja hora amb la mateixa finalitat. Aquest permís podrà ser gaudit indistintament per la mare o pel pare en cas que ambdós treballin.
A. Treballadors d'estructura 1. La duració de les vacances anuals retribuïdes serà de trenta-un dies naturals, que es gaudiran de forma continuada, llevat de pacte individual, cas en què una de les fraccions no podrà ser inferior a dues setmanes laborables ininterrompudes i la resta es gaudiran en blocs de set dies com a mínim. 2. La retribució corresponent a vacances estarà integrada en el salari base de conveni. 3. Per al personal estructural el període de gaudiment de les vacances es fixarà de comú acord entre empresa i treballador. B. Treballadors en missió 1. La duració i la retribució de les vacances dels treballadors en missió seran les establertes en el conveni d'aplicació a l'empresa usuària. 2. Els treballadors en missió contractats temporalment percebran la compensació econòmica corresponent a la falta de gaudiment de vacances mitjançant el seu prorrateig mensual durant tota la vigència del contracte de treball, llevat que la duració del mateix sigui d'un any o superior. Si és inferior a un mes quedarà inclosa la citada compensació econòmica en la liquidació definitiva meritada a la data d'extinció de la relació laboral. CAPÍTOL VIII
Les empreses concertaran pòlisses d'assegurança col·lectiva per cobrir les següents contingències derivades d'accidents de treball, pels següents imports: Mort: 15.025,30 euros. Gran invalidesa: 15.025,30 euros. Invalidesa permanent absoluta: 15.025,30 euros. Invalidesa permanent total per la professió habitual: 9.015,18 euros. L'entrada en vigor del contingut del present article es produirà amb efectes del dia 1 d'octubre de 2002. A efectes d'assegurar el compliment per les empreses del contingut del present article, haurà de facilitar-se a la Comissió Partària del present Conveni una còpia de les pòlisses concertades. CAPÍTOL IX
1. Constitueixen causes de suspensió de la relació laboral subscrita entre l'empresa de treball temporal i els treballadors en missió les situacions següents: a) Tancament total o parcial de les instal·lacions de l'empresa usuària pel gaudiment de vacances de seu personal, sempre que això impossibiliti la continuïtat de la prestació d'activitat laboral dels treballadors posats a disposició. b) Suspensió total o parcial de l'activitat de l'empresa usuària que impedeixi la prestació de serveis dels treballadors posats a disposició. c) Gaudiment efectiu de vacances, en contractes de duració inferior a l'any, sempre que el treballador hagi estat percebent la retribució compensatòria pel seu no gaudiment efectiu, durant el període d'efectivitat de les mateixes. En els tres supòsits descrits la relació laboral es reiniciarà a tots els efectes a partir de la data en què desapareguin les causes que van donar lloc a la suspensió del contracte. 2. Durant el període de suspensió del contracte l'empresa queda eximida de l'obligació de pagament del salari i ingrés de cotitzacions de Seguretat Social i el treballador de l'obligació de prestació d'activitat. 3. El temps de suspensió del contracte per les causes consignades amb anterioritat no computarà a efectes de compliment del període de vigència pactat per les parts contractants ni serà pres en consideració als efectes de la duració màxima de la relació laboral prevista, segons la modalitat i causa de contractació de què es tracti en cada cas, a l'article 14 del present Conveni Col·lectiu. Les empreses usuàries notificaran amb una antelació mínima de 15 dies la suspensió parcial o total de l'activitat en els supòsits (1.a) i (1.c), i mitjançant comunicació fefaent en el supòsit (1.b). CAPÍTOL X
1. Els treballadors que desitgin resoldre voluntàriament el seu contracte amb anterioritat al seu venciment, hauran de posar-ho per escrit en coneixement de la seva empresa amb l'antelació mínima següent: Tècnics titulats: Quinze dies. Quan la vigència del contracte subscrit entre l'empresa de treball temporal i el personal contractat per la seva posada a disposició d'una empresa usuària sigui igual o inferior als terminis de preavís abans indicats, la duració dels mateixos quedarà reduïda a la meitat del temps de vigència de la relació laboral acordada entre les parts contractants. 2. L'incompliment de l'obligació de preavís facultarà l'empresa a descomptar de la liquidació que procedeixi per la resolució contractual l'import del salari corresponent als dies de preavís omisos.
1. Els treballadors en missió tindran dret a percebre a la fi de la seva relació laboral per compliment del contracte subscrit una indemnització econòmica equivalent a la part proporcional corresponent a dotze dies del seu salari per cada any de servei. 2. Al personal estructural li serà d'aplicació en matèria d'indemnització per fi de la relació laboral el règim legal previst en cada cas segons la modalitat de contractació utilitzada. 3. Tant en un cas com en l'altre, sempre que la vigència de la relació laboral sigui superior a un any, la part del contracte que formuli la denúncia del mateix està obligada a notificar a l'altre la fi de la relació laboral amb una antelació de quinze dies. En els contractes inferiors a un any, el període de preavís serà com a mínim de 24 hores. La falta de preavís per part de l'empresa donarà lloc a l'obligació d'abonament en favor del treballador del salari corresponent al període de preavís omís.
Constitueix causa d'extinció objectiva de la relació laboral subscrita entre l'empresa de treball temporal i el personal en missió la resolució total o parcial abans del seu venciment del contracte de posada a disposició per causes no imputables a l'empresa de treball temporal que impossibiliti la continuïtat de la prestació de serveis del treballador en favor de l'empresa usuària, sempre que s'acrediti la fi de la causa per la qual va ser contractat en els supòsits previstos en l'article 15 del TRET.
1. Seran nul·les les clàusules dels contractes individuals de treball que prohibeixin la incorporació del treballador que presti els seus serveis en una empresa usuària a la plantilla d'aquesta a la fi del contracte de posada a disposició. 2. Si el treballador en missió hagués concertat amb l'empresa de treball temporal un pacte de permanència i la seva incorporació a l'empresa usuària en les condicions previstes en el paràgraf anterior suposés el seu incompliment, haurà de satisfer a aquella la indemnització que en concepte de danys i perjudicis s'hagués acordat en els termes previstos a l'article 17.2 del present Conveni.
1. Amb la finalitat de donar compliment a l'obligació general de subministrar al personal en missió la formació necessària i adequada a les característiques del lloc de treball a cobrir, les empreses de treball temporal destinaran amb periodicitat anual l'1 per 100 de la massa salarial a la cobertura de les necessitats de formació dels treballadors contractats per ser cedits a empreses usuàries. Per massa salarial s'entendrà la definida per les disposicions reglamentàries de desenvolupament de la Llei 14/1994, d'1 de juny i altra normativa d'aplicació. 2. La quantitat destinada a formació a la qual faci referència el punt anterior serà incrementada en un 0,25 per 100 de la massa salarial, prestant amb aquest increment especial atenció a la formació en matèria de prevenció de riscos i salut laboral. Aquest augment de caràcter també anual compensarà el concepte d'antiguitat. 3. Conscients les parts signants del Conveni de la necessitat d'impulsar una major i millor formació professional que possibiliti la qualificació dels treballadors, constituïda la Comissió específica de formació i elaborat el reglament de la mateixa, les parts signants del present Conveni acorden traslladar el contingut d'aquesta a la taula de formació de l'Observatori amb l'objecte d'impulsar totes les mesures que sigui possible per optimitzar els recursos econòmics pactats en els punts anteriors, així com arbitrar les mesures necessàries de col·laboració amb l'Administració o amb els organismes que s'ocupin de formació. S'articularan els mètodes precisos que permetin el control del compliment per part de les empreses de la dotació dels recursos en aquest Conveni. CAPÍTOL XII
Ambdues parts acorden desenvolupar en l'àmbit del sector de les ETT la Llei 31/95 de prevenció de riscos laborals i els seus reglaments de desenvolupament, mitjançant els treballs d'una comissió "ad hoc" que seran incorporats com a part integrant del present Conveni.
CAPÍTOL XIII
Amb independència de les funcions de la Comissió Paritària establertes en el present conveni, correspon així mateix a la citada Comissió l'estudi i l'anàlisi de totes aquelles fórmules i procediments que permetin augmentar l'estabilitat en l'ocupació del personal al servei de les Empreses de Treball Temporal.
1. Qualsevol de les conductes, les proposicions o els requeriments de naturalesa sexual que es donin en l'àmbit de l'organització i direcció d'una empresa, respecte de les quals el subjecte actiu sàpiga -o estigui en condicions de saber- que resultin indesitjades, irracionals i ofensives per a qui les pateixi, la resposta enfront a les quals pot determinar una decisió que afecti al seu treball o les seves condicions de treball, es consideraran constitutives de persecució sexual laboral. 2. La mera atenció sexual es pot convertir en persecució si continua després que la persona que n'és objecte ha donat clares mostres de rebuig, siguin del tipus que siguin. Això distingeix la persecució sexual de les aproximacions personals lliurement acceptades, basades, per tant, en el consentiment mutu. Les mesures específiques de prevenció i protecció seran desenvolupades mitjançant els treballs d'una comissió "ad hoc" que seran incorporats com a part integrant del present Conveni.
Les faltes comeses pels treballadors es classificaran atenent a la seva importància, i si s'escau a la seva reincidència, en lleus, greus, i molt greus. Faltes lleus Es consideraran faltes lleus les següents: 1. Tres faltes de puntualitat en un mes, sense causa justificada. Faltes greus Es consideraran faltes greus les següents: 1. Fins a deu faltes de puntualitat al treball durant un mes, sense causa
justificada. Faltes molt greus Es consideraran faltes molt greus les següents: 1. Més de deu faltes de puntualitat no justificades comeses en
el període de tres mesos, o de vint durant sis mesos.
Les sancions que les empreses poden aplicar, segons la gravetat i les circumstàncies de les faltes comeses, seran les següents: 1. Faltes lleus: Amonestació verbal i amonestació escrita. En les faltes lleus, als tres mesos; en les greus, als sis mesos, i en les molt greus, a l'any. En aquest ordre de coses, les parts signants acorden remetre's al punt 3.4 de l'Acord pel qual es crea l'Organisme Paritari en l'àmbit de les Empreses de Treball Temporal de Catalunya.
Amb independència de les competències que legalment tenen atribuïdes, es reconeix als Comitès d'Empresa i delegats de personal les següents facultats: a) Rebre informació trimestral sobre els aspectes laborals dels contractes de posada a disposició celebrats per les empreses de treball temporal. b) Rebre informació sobre els plans i accions de les empreses de treball temporal en matèria de formació professional, dirigits i realitzats en benefici dels treballadors que prestin tasques en empreses usuàries.
1. A requeriment dels sindicats, les empreses descomptaran de la nòmina mensual dels treballadors, prèvia autorització escrita d'aquests, l'import de la quota sindical corresponent, que s'ingressarà en el compte corrent que designi el sindicat sol·licitant. 2. Les empreses estaran obligades a proporcionar trimestralment a cada sindicat una relació nominal dels descomptes en nòmina de la quota sindical efectuada als seus afiliats.
En virtut d'allò disposat en l'article 69.2 del RD 1/1995, de 24 de març, de l'Estatut dels Treballadors, seran elegibles com a delegats de personal o membres del Comitè d'Empresa els treballadors que tinguin almenys una antiguitat de tres mesos. Ateses les especials característiques de la prestació de serveis en les ETT, l'àmbit per a la celebració d'eleccions per a delegats de personal i membres del Comitè d'Empresa serà el provincial. En conseqüència, es constituirà un Comitè d'Empresa en aquelles empreses que sumin en aquest àmbit un nombre no inferior a 50 treballadors. Si no s'arribés a aquest nombre s'elegiran el nombre de delegats de personal que correspongui.
1. Les ETT posaran a disposició dels sindicats en l'àmbit de cada empresa un dispensador amb la finalitat de dipòsit, custòdia, recollida de propaganda i publicitat sindical. 2. Les seccions sindicals que es puguin constituir pels treballadors afiliats als sindicats que comptin amb representacions unitàries en les empreses, estaran representades, a tots els efectes, per un delegat sindical, sempre que l'empresa ocupi més de 100 treballadors, sigui quina sigui la classe del seu contracte. Amb independència del que s'ha exposat anteriorment, els sindicats amb el caràcter de més representatius tindran dret a nomenar un delegat sindical a cada empresa amb més de 100 treballadors, sigui quina sigui la classe del seu contracte. Els delegats sindicals nomenats d'acord amb allò previst en els dos paràgrafs anteriors tindran els drets, facultats i competències regulats a l'article 10 de la Llei orgànica de llibertat sindical, de 2 d'agost de 1985, llevat en matèria relativa a crèdit horari, aquest límit mínim queda establert en deu hores mensuals. 3. La Comissió Paritària del present Conveni Col·lectiu una vegada constituïda assumeix el compromís d'adaptar aquest sistema de representació sindical a la realitat geogràfica i socioeconòmica de la Comunitat Autònoma i a les necessitats de desenvolupament del present Conveni.
ARTICLE 52. Normalització lingüística Es procurarà que en totes les empreses i centres de treball els anuncis al personal i comunicacions internes siguin redactats en català. No obstant això, si és necessari per a la correcta comprensió dels treballadors afectats, es redactarà també en castellà.
1. Garantir l'aplicació de la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social de minusvàlids, quant a les quotes mínimes d'integració de persones discapacitades entre les quals no podran computar els treballadors amb discapacitat sobrevinguda. 2. Tots els treballadors fixos i que formin part de la plantilla estructural que, per accident laboral o malaltia professional, sofreixin una incapacitat sobrevinguda amb posterioritat a la seva incorporació a l'empresa, tindran dret a un lloc de treball; l'empresari i els representants dels treballadors convindran, en cas de no poder exercir les anteriors funcions, la seva ubicació en un nou lloc de treball si existeix una vacant compatible amb la seva nova situació. Aquests treballadors tindran dret a accedir a cursos professionals que els permetin adaptar-se a les noves condicions laborals. DISPOSICIONS DISPOSICIÓ FINAL. Dret supletori En allò no previst en el present Conveni s'estarà a allò establert en la normativa general laboral i de Seguretat Social, i especialment en la Llei 14/1994, d'1 de juny, i en la Llei 29/1999, de 16 de juliol, per les quals es regulen les empreses de treball temporal, i disposicions reglamentàries de desenvolupament i el RD 216/99, de 5 de febrer, que desenvolupi la Llei 31/95, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals. ANNEX I
Les millores salarials que s'introdueixin en cada cas per les empreses de treball temporal seran fixades en funció de les característiques del lloc de treball a desenvolupar, mitjançant l'assignació de qualsevol dels conceptes retributius especificats a l'article 22 i concordants del present Conveni Col·lectiu. 2. La taula salarial del personal estructural per a l'any 2002 serà la següent: Nivell 1: 7.923,27 euros bruts anuals. InfórmateCCOO Servicios es un sindicato, es Comisiones Obreras en los sectores de Comercio, Financiero, administrativo, de las TIC, Hostelería, Contact-center, Oficinas, Turismo... Leer más Síguenos en TelegramDónde estamosOFICINAS CENTRALES C/ Albasanz, 3 1º Planta 28037 Madrid Tel: 91 540 92 82 Asesoría Madrid 91 536 51 63-64 Otras Comunidades Fax: 91 559 71 96 Email: contacta@servicios.ccoo.es 2025 © CCOO SERVICIOS. Aviso Legal | Contacto |