|
|
Capítol 1
Disposicions generals
Article 1
Determinació de les parts
Aquest Conveni col·lectiu es pacta entre les organitzacions empresarials Fomento del Trabajo Nacional, Patronal de la Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC-SEFES) i Asociación Multisectorial de la Información (ASEDIE) d'una part, i els sindicats Unió General de Treballadors i Comissió Obrera Nacional de Catalunya d'altra.
Article 2
Àmbit funcional
El present conveni col·lectiu és d'aplicació a totes aquelles activitats d'oficines i despatxos i serveis en general.
Article 3
Àmbit personal
El conveni col·lectiu és d'aplicació a totes aquelles empreses i treballadors inclosos en qualsevol dels següents supòsits:
- Empreses i treballadors que desenvolupin les relacions de feina a empreses l'activitat principal de les quals sigui la definida a l'article 2n d'aquest Conveni i que no tinguin Conveni col·lectiu d'aplicació propi.
- Empreses i treballadors que pertanyin als grups professionals de l'article 12 d'aquest Conveni col·lectiu, sempre que l'activitat de l'empresa no sigui d'oficines i despatxos i serveis en general i no tinguin Conveni col·lectiu aplicable, o que apliquin un Conveni que no inclogui el personal definit a l'article 13 d'aquest Conveni col·lectiu.
El personal d'alta direcció queda expressament exclòs de les estipulacions contingudes en aquest Conveni col·lectiu, d'acord amb el previst al Reial Decret 1382/1985, d'1 d'agost.
Article 4
Aquest Conveni col·lectiu és d'aplicació a tot el territori de la Comunitat autònoma de Catalunya.
Article 5
Àmbit temporal
La durada d'aquest Conveni col·lectiu és de quatre anys. La seva vigència s'inicia el 1 de gener de 2000 i finalitza el 31 de desembre de 2003, llevat d'aquells articles en què s'estableixin expressament diferents períodes de vigència.
Article 6
Denúncia i pròrroga
Qualsevol de les parts signants podrà denunciar aquest Conveni col·lectiu abans del 1 d?octubre de 2003. Per tal que la denúncia tingui efecte haurà de fer-se mitjançant comunicació escrita a les altres parts, comunicació que haurà de registrar-se al Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya.
Si no es produís l'esmentada denúncia, s'entendrà que el Conveni es prorroga automàticament per anys naturals. En aquest cas, tots els conceptes econòmics s'incrementaran aplicant-los l'IPC corresponent a l'any anterior per a tot el conjunt nacional, publicat per l'Instituto Nacional de Estadística.
Article 7
Compensació i absorció
Els salaris fixats a l'annex 1 d'aquest Conveni seran compensables i absorbibles en la seva totalitat i en el seu còmput anual per les retribucions que estiguin fixades en les empreses incloses en el seu àmbit, a excepció del complement "ad personam" derivat de l?anterior concepte de antiguitat, que s?incrementarà anualment en els mateixos percentatges en que ho facin la resta de conceptes retributius.
Article 8
Garantia ad personam
Es respectaran i es mantindran estrictament, com a garantia ad personam, les situacions i les condicions personals que excedeixen globalment el que es pacta en aquest Conveni.
Article 9
Equilibri intern del conveni
Les condicions pactades en aquest Conveni col·lectiu formen un tot indivisible, per la qual cosa no es podrà aplicar una o diverses de les seves normes, i oblidar-ne la resta, si no que a tots els efectes ha de ser aplicat i observat en la seva integritat.
No obstant l?anterior, en el supòsit de que es declari la nul·litat per via judicial o a través de qualsevol altre procediment alternatiu de solució de conflictes, d?una part del conveni, la resta del seu text quedarà en vigor a excepció de les clàusules declarades nul·les. En tal cas la comissió negociadora es compromet a negociar un nou redactat de la/s clàusula/es declarades nul·les en el termini màxim de 21 dies a contar des de la notificació de la declaració de nul·litat.
Capítol 2
Organització de la feina i funcions
Article 10
Organització de la feina
L'organització de la feina serà facultat de la direcció de l'empresa en els termes previstos a l'article 20 del TRET.
Article 11
Contingut de la prestació laboral
El contingut de la prestació laboral i l'adscripció inicial a un grup professional serà pactada entre l'empresa i el treballador. L?esmentat grup s'haurà de reflectir segons s'estableix en l'article 13 o 14 d'aquest Conveni col·lectiu.
Article 12
Classificació professional
- La classificació professional queda configurada en els següents grups professionals:
Grup A. Titulats/des
Grup B. Personal administratiu, tècnics i especialistes d?oficina
Grup C. Subalterns/nes
Grup D. Oficis diversos.
- Els grups professionals inclouen, a títol enunciatiu i no limitador, nivells professionals.
Article 13
Grups professionals i descripcions de tasques
Els grups professionals que es defineixen a continuació descriuen tasques genèriques i diferencials de les ocupacions i no limiten l?establiment de noves formes d?organització del treball ni l?ús de noves tecnologies, ni l?assoliment de noves funcions.
Grup A. Titulats/des
És la persona que es troba en possessió d?un títol o diploma oficial de grau superior o mitja, que està unit a l?empresa per raó d?un títol que posseeix, per tal d'exercir les funcions específiques per a les quals l'habilita aquest títol, sempre que presti serveis a l'empresa amb caràcter exclusiu o preferent a canvi d'un sou a preu fet, sense estar subjecte a l'escala habitual d'honoraris de la seva professió.
Grup B. Personal administratiu, tècnics i especialistes d?oficina
- Cap superior
Són aquells/lles que, amb poders o no, sota la dependència directa de la direcció o la gerència, es fa directament responsable de dos departaments o més, o d'una sucursal, delegació o agència.
S?assimilen a aquesta categoria al professional
amb dos o més caps a les seves ordres, anomenat oficial major en algunes oficines..
- Cap de primera
És l'empleat/da capacitat, amb poders o no, que actua sota les ordres immediates del cap superior, si n'hi ha, i que es fa directament responsable d'un o més serveis. S'inclouen en aquesta definició les persones que organitzen o construeixen la comptabilitat de l'empresa.
- Cap del equip d?informàtica
És el/la tècnic/a que té al seu càrrec la direcció i planificació de les diferents activitats que coincideixen en la instal·lació i posada en marxa d?un sistema informàtic, així com la responsabilitat d?equips d?anàlisis d?aplicacions i programacions. Així mateix li competeix la resolució de problemes d?anàlisis i programació de les aplicacions normals de gestió susceptibles de ser desenvolupades pels ordinadors.
- Analista
Ha de verificar les anàlisis orgàniques d'aplicacions complexes per obtenir-ne la solució mecanitzada pel que fa a:
Les cadenes d'operacions que cal seguir.
Els documents que s'han d'obtenir.
El disseny dels documents.
Els fitxers de què es tracti i la seva definició.
La posada a punt de les aplicacions.
La creació de jocs d'assaig.
L'enumeració de les anomalies que s'hi poden presentar i la definició del seu tractament.
La col·laboració en el programa de les proves de lògica de cada programa.
La resolució dels expedients tècnics de les aplicacions complexes.
- Programador/a d'ordinador
Li correspon d'estudiar els processos complexos que els/les analistes hagin definit i de confeccionar els organigrames detallats de tractament.
Redactar programes en el llenguatge de programació que li sigui indicat.
Confeccionar jocs d'assaig, posar a punt els programes, completar-ne els expedients tècnics.
Documentar el manual de consola.
- Cap de delineació
És la persona que es fa responsable del grup o grups de delineació, tot mantenint l'ordre i la disciplina, i s'encarrega de la rebuda i de la distribució dels treballs, assessorant els/les delineants perquè l'execució de la feina sigui perfecta.
- Cap de segona
És l?empleat, provist o no amb poders, que a les ordres immediates del cap de primera, si ni hagués, està encarregat d?orientar, dirigir i donar unitat a una secció, distribuint els treballs entre oficials, auxiliars i demés personal que d?ell/a depengui.
En les agències d?informació comercial el personal que ostenti el càrrec de cap de reporters s?inclourà en aquesta categoria. La seva missió serà el control del personal a les seves ordres i la responsabilitat de la bona marxa de la secció, així com resoldre tots els dubtes que se li presentin als/les reporters/res en la investigació.
Queden assimilats a aquest nivell els/les traductor/res e intèrprets jurats/des de més d?un idioma estranger, així com els/les caixers/res amb signatura que, amb o sense empleats a les seves ordres, realitzin sota la seva responsabilitat, els cobraments i els pagaments generals de l?empresa. Es distingiran aquells/lles que tenen signatura reconeguda en entitats bancàries o de crèdit en les que operi l?empresa i els/les que no tenen signatura reconeguda.
- Programador/a de màquines auxiliars
Planifica la realització de màquines bàsiques i contribueix a la confecció de pannells o targetes de perforació que calguin per a la programació de les esmentades màquines auxiliars.
- Delineant-projectista
És l?empleat/da que, tenint en compte les especialitats pròpies de la secció en que treballa, projecta o detalla els treballs del/la tècnic/a superior, sota les ordres del/la qual es troba, o de qui, en cas que no hi hagi un superior immediat, fa allò que concep personalment, segons les dades i condicions tècniques que els clients o l?empresa exigeixin.
- Administrador/a de tests
És l?empleat/da que duu a terme l?aplicació dels tests psicotècnics per a la qualificació del personal d?acord amb els índex estandaritzats de cada test o bateries de test. Valora els resultats que s?hagin obtingut i formula l?informe corresponent. Col·labora directament amb els departaments de psicologia establerts a les empreses i depèn del/la graduat/da superior en l?especialitat, si n?hi ha.
- Coordinador/a de tractament de qüestionaris
És el/la professional que necessita conèixer el sistema de fitxes perforades, els programes amb què s?hagin d?explotar els programes que cal codificar i els objectius que s?hagin d?assolir amb el pla de codificació. Així mateix, li correspon el control i la vigilància dels treballs del departament.
- Cap d?explotació
La seva missió consisteix a planificar, organitzar i controlar l?explotació de tot l?equip de tractament de la informació a càrrec seu, com també a fer les funcions que corresponen a l?operador/a de consola i a portar la direcció dels equips de control.
- Oficial de primera
És l'empleat/da que actua sota les ordres d'un/a cap, si n'hi ha, i sota la seva responsabilitat porta a terme, amb la màxima perfecció burocràtica, feines que requereixen iniciativa.
S'assimilen a aquest nivell:
Els/les intèrprets jurats/des d'un idioma estranger, els/les caixers/res sense signatura i els/les operadors/res de màquines comptables.
Els/les secretaris/àries de direcció que, amb coneixements plens i pràctica de mecanografia i taquigrafia, col·laboren en les tasques personals d'un/a cap de divisió o superior, que fan amb rapidesa feines com ara escrits al dictat, mecanografia, arxiu, atenció al telèfon i relacions públiques, planificació personal, organització de viatges, preparació de dades i gestions diverses. Els caps atesos poden ser més d'un/a, en alguns casos.
Els/les taquimecanògrafs/es en idiomes nacionals que siguin capaços d'escriure 130 paraules per minut i les tradueixin correctament i directament a la màquina.
Els/les telefonistes-recepcionistes que poden expressar-se en dos o més idiomes estrangers.
Els/les inspector/res de zona de les empreses de finançament i venda a terminis la missió dels quals és el control, la vigilància i la inspecció dels cobraments i els informes per a la concessió de crèdits.
Els/les gestors/es de recobraments, que realitzen el seu treball preferentment fora dels locals de l?empresa i la missió de la qual implica total iniciativa en la recerca, localització i contacte amb el deutor per la negociació del deute, tenint capacitat per arribar a tot tipus d?acords encaminats a donar solució al pagament del mateix, el que li obliga a tenir coneixements de temes jurídics al respecte.
- Controlador/a
La seva missió consisteix a revisar la informació, un cop s?ha rebut, per tal de ser tractada per l?ordinador, i la documentació que ell/a mateix/a ha elaborat. Posteriorment, n?ha d?organitzar la distribució.
- Operador/a d?ordinador
És qui fa funcionar els ordinadors per al tractament de la informació; a més, interpreta i desenvolupa les instruccions i les ordres per fer-ne l?explotació.
- Delineant
És el/la tècnic/a capacitat/da per al desenvolupament de projectes senzills, l?aixecament, i la interpretació de plànols i treballs similars. Quedarà assimilat a la taula salarial en el nivell tercer del Grup C.
- Cap de màquines bàsiques
És la feina seva planificar l?elaboració dels treballs que fan els operadors de màquines bàsiques (perforador/es, verificador/es, intercalador/es, classificador/es, reproductor/es i intèrprets), controlar-ne la perfecció i obtenir el rendiment màxim de l?equip bàsic que hi ha a les seves ordres, com també confeccionar els planells o targetes de perforació que siguin necessaris per a la programació de les esmentades màquines bàsiques.
- Operador/a de tabuladors
Porta la conducció de les màquines tabuladores i elabora els plànols de les diferents feines que li siguin encarregades.
- Perforistes, verificadors/res, classificadors/res
Porten a terme la conducció perfecta de les màquines perforadores, verificadores i classificadores. Han de tenir un coneixement suficient de la tècnica de programació d?aquestes màquines.
- Oficial de segona
És l'empleat/da amb iniciativa i responsabilitat restringides, subordinat a un/a cap o un/a oficial de primera, si n'hi ha, que fa feines de caràcter secundari que només exigeixen els coneixements generals de la tècnica administrativa.
A aquesta categoria s'assimilen els/les telefonistes-recepcionistes, els/les reporters d'agència d'informació, els/les quals han de tenir capacitat per investigar informes de les empreses; els/les traductors/res i intèrprets no jurats/des, i els/les caps de visitadors/res de les empreses de finançament i venda a terminis, la missió dels/les quals és la distribució i el control de l'activitat dels/les visitadors/res a càrrec seu.
- Coordinador/a d?estudis
Es fa càrrec d?un grup d?entrevistadors que desenvolupen la seva activitat en una zona. Són feines seves: donar instruccions als entrevistadors/res d?acord amb les necessitats de cadascun dels estudis, confeccionar normes per a l?execució correcta dels qüestionaris, assenyalar el sistema de revisió i control. Es fa càrrec de la responsabilitat del seu departament directament sota les ordres d?un/a cap de primera i, en cas que no hi hagi aquesta categoria a l?empresa, s?ha de fer responsable de la feina que se li ha encarregat pel que fa a emplenar els qüestionaris, amb dependència del/la cap d?estudis en aquest cas.
- Caps d?equip d?enquesta
Són els/les delegats/des de les empreses a les províncies i han de complir les mateixes funcions, dins el seu àmbit, que els/les coordinadors/res d?estudis.
- Inspector/a d?entrevistadors
És l?empleat/da més gran de 21 anys que supervisa la feina que han fet els/les entrevistadors/res-enquestadors/res per tal de determinar la correcció del treball i de les normes que l?empresa ha establert; fins i tot poder fer entrevistes mitjançant qüestionari.
- Entrevistadors/res-enquestadors/res
Són els/les empleats/des més grans de 21 anys que fan entrevistes mitjançant qüestionari estandaritzat i aconsegueixen de fer un mínim d?entrevistes en l?espai d?una jornada. S?han d?ajustar en tot a les normes que l?empresa hagi establert.
- Operador/a de màquines bàsiques
És aquell/lla que té un coneixement perfecte de les tècniques que serveixen per a la classificació, la interpretació, la reproducció i la intercalació de les fitxes perforades.
- Dibuixant
És l?empleat/da que fa tota mena de rètols, cartells i dibuixos de caràcter senzill sota la direcció d?un delineant-projectista.
- Calcador/a
És l?empleat/da que calca dibuixos en paper transparent, elabora i acota croquis senzills i fa altres feines similars.
- Auxiliar
És l'empleat/da més gran de 18 anys que fa operacions administratives elementals i, en general, les operacions purament mecàniques que són pròpies de la feina d'oficina o despatx.
A aquesta categoria s'assimilen els/les telefonistes; els/les visitadors/res de les empreses de finançament i venda a terminis, la missió dels/les quals és la distribució de propaganda i la captació de clients; i els/les cobradors/res-pagadors/res que depenen directament del departament de caixa i que s'encarreguen del cobrament dels rebuts de l'empresa i poden fer liquidacions davant el client, d'informar sobre les peculiaritats de la seva feina i de fer pagaments a càrrec de l'empresa.
- Aspirant
L'aspirant és l'empleat/da menor de 18 anys que s'inicia en feines pròpies d'oficina mentre hi treballa.
Grup C. Subalterns/es
- Conserge major
És l?empleat/da que, amb un mínim de cinc persones sota les seves ordres, s?ocupa de mantenir la vigilància i és responsable dels serveis subalterns, ordenances, i de neteja.
- Conserge
Té assignada com a missió especial la vigilància de les portes i els accessos als locals de l?empresa.
- Ordenança
Té aquesta categoria el/la subaltern/a més gran de 18 anys, la missió del/la qual consisteix a fer comandes dins o fora de l?oficina, recollir i lliurar la correspondència, com també altres feines secundàries que ordenin els seus caps.
- Vigilant
Té a càrrec seu el servei de vigilància diürna o nocturna dels locals.
- Netejadors/res
S?ocupen de la neteja dels locals de les empreses.
Grup D. Oficis diversos
- Encarregat/da
És la persona especialista en la seva comesa que, sota les ordres directes del/la perit o els/les superiors/res, si n?hi ha, dirigeix els treballs d?una secció, amb la responsabilitat consegüent sobre la manera d?ordenar l?elaboració de les feines que cal fer.
- Encarregat/da del departament de reprografia
Assumeix la responsabilitat del correcte funcionament del departament de màquines de reproducció (multicopistes, serocopiadores, fotocopiadores, reproductores de plànols, enquadernadores, etc.). És el/la responsable de la posada en marxa dels treballs corresponents. Revisa les planxes d?acord amb els/les encarregats/des dels projectes o estudis. Porta el control dels tiratges. Respon de l?acurada presentació dels treballs i la impressió i de la seva netedat.
- Oficials de primera i conductors/res
- Oficials de segona; mecànics/ques, fusters/res, electricistes, etc. que fan feines pròpies d?un ofici qualsevol i de les categories assenyalades.
Els/les conductors/res d?automòbil són considerats oficials de primera en cas que facin tota mena de reparacions on no calguin elements de taller. En la resta de casos, es consideren, com a mínim, oficial de segona.
Lector/a de comptadors
És l?empleat/da encarregat de fer la lectura dels consums als comptadors de subministrament de les diferents companyies (aigua, gas, electricitat, etc.). S?assimila a la categoria d?oficial de segona.
- S?assimilen a la categoria d?ajudant els/les professionals que s?esmenten tot seguit:
Operador/a de reproductora de plànols
S?encarrega d?obtenir les còpies d?un original imprès en paper vegetal o qualsevol altre paper, graduant la velocitat d?impressió perquè les còpies tinguin la màxima nitidesa.
Operador de multicopista
S?encarrega del funcionament de la màquina esmentada: ha de fer totes les operacions que siguin necessàries tant per a la conservació de l?aparell com perquè el tiratge de les còpies sigui el més nítid possible. També és feina seva carregar la màquina de tinta, centrar les planxes, netejar-les per a l?arxiu i manipular la màquina amb precisió per tal de mantenir-la en bones condicions.
Operador/a de fotocopiadora
S?encarrega d?obtenir còpies d?un original d?acord amb les especificacions que li hagin demanat i, a més, ha de tenir cura de la neteja i de la posada a punt de la màquina amb vista al seu funcionament correcte.
Article 14
Definicions de noves ocupacions
Les ocupacions que no s?ajustin a les definicions de l?article anterior hauran d?incloure en el contracte de treball els seus caràcters genèrics, la retribució econòmica en què es valoren i l?adscripció a un grup professional dels descrits a l?article 12.
Article 15
Mobilitat funcional
El canvi de funcions en el si d?un grup professional tindrà com a úniques limitacions les establertes als articles 39.1 i 39.3 del TRET.
Article 16
Ascensos
Si com a conseqüència de la mobilitat funcional es desenvolupessin funcions superiors a les definides a l?article 13, per un període superior a 6 mesos durant 1 any o 8 mesos dins de 24 mesos, el treballador podrà reclamar l?ascens corresponent a les funcions per ell realitzades, sense perjudici de la reclamació de les diferències salarials corresponents.
Article 17
Mobilitat geogràfica
La mobilitat geogràfica s?aplicarà segons els termes previstos a l?article 40 del TRET.
Capítol 3
Percepcions salarials i extrasalarials
Article 18
Estructura salarial
L?estructura salarial composta pel salari base i pels complements salarials es fixarà segons el disposat en aquest Conveni col·lectiu i en el contracte de treball.
Nivells retributius:
Any 2000
Durant l?any 2000 s?aplicaran les taules salarials recollides en l?annex 1, que s?han incrementat en el 2,9% sobre les taules salarials de l?any 1999.
Si l?IPC registrat per l?Instituto Nacional de Estadística a 31 de desembre de 2000 superés la xifra d?increment pactat (2,9%), la diferència entre la mateixa i l?IPC de referència s?incrementarà a les taules del conveni a fi d?establir l?increment del següent any, no tenint per tant efectes retroactius.
Anys 2001, 2002 y 2003
Els increments salarials per els anys 2001, 2002 i 2003 seran el IPC previst pel Govern en la Llei de Pressupostos Generals de l?Estat + 0,25%, IPC previst pel Govern en la Llei de Pressupostos Generals de l?Estat + 0,25% i IPC previst pel Govern en la Llei de Pressupostos Generals de l?Estat + 0,50% respectivament.
Si a 31 de desembre dels anys 2001, 2002 i 2003 l?IPC real registrat per l?Instituto Nacional d?Estadística, supera l?increment de l?IPC previst aplicat a cada un dels mateixos, la diferència en més, s?addicionarà a les taules del conveni a fi d?establir els increments salarials del següent any no tenint en cap cas efectes retroactius.
Article 19
Gratificacions extraordinàries
19.1El salari anual fixat a les taules annexes, més el complement "ad personam" si n?hi hagués, s?abonarà en 14 o 16 pagues i mitja.
- En el supòsit que s?opti per la modalitat de catorze pagues, les dates límit d?abonament seran a 10 de juliol i a 15 de desembre.
En el supòsit que s?opti per la modalitat de setze pagues i mitja, les dates límit d?abonament seran a 30 de març (una paga i mitja), a 10 de juliol, a 30 de setembre i a 15 de desembre.
- L?empresa podrà prorratejar les gratificacions extraordinàries de març i de setembre en dotze mensualitats.
Per acord entre l?empresa i els representants dels treballadors podran prorratejar-se les gratificacions extraordinàries de juliol i desembre.
Article 20
Dietes
20.1Les dietes són percepcions econòmiques extrasalarials de caràcter irregular i tenen com a finalitat rescabalar o compensar les despeses realitzades com a conseqüència del desplaçament del treballador per necessitats de feina.
- Dieta completa
El treballador rebrà dieta completa quan, com conseqüència de les necessitats de la feina hagi de pernoctar fora de la seva residència habitual.
- Mitja dieta
El treballador rebrà mitja dieta quan, com conseqüència de les necessitats de feina, hagi de desplaçar-se de la localitat on radica el centre de treball per un període de més de cinc hores, i sempre que l?esmentat període coincideixi amb el període de pausa per dinar. En aquest concepte s?inclourà el pagament del menjar.
En cap cas es percebrà la mitja dieta quan els desplaçaments habituals formin part del contingut substancial de la prestació laboral.
- Dinar
El treballador percebrà la dieta per dinar quan, com a conseqüència de les necessitats de feina, hagi de desplaçar-se de la localitat en què radica el centre de treball i no tingui dret a percebre la mitja dieta.
- Quilometratge
El treballador percebrà quilometratge quan, com a conseqüència de les necessitats de la feina, hagi de fer desplaçaments en automòbil de la seva propietat.
- Els imports mínims a abonar per a cada un dels conceptes descrits en aquest article queden fixats a l?annex 2 d?aquest Conveni col·lectiu.
Article 21
Uniformes
Quan les empreses exigeixin una uniformitat específica a determinats treballadors els hi proveirà de les corresponents peces de roba en funció de l?estació.
Capítol 4
Jornada de feina
Article 22
Jornada de feina i horari
Durant el primer any de vigència del present conveni la jornada de treball es reduirà en 8 hores anuals quedant establerta en 1792 hores.
Del temps reduït hauran de dedicar-se 4 hores obligatòriament a activitats formatives en matèria de prevenció de riscos laborals.
Durant el segon any de vigència del conveni la jornada es reduirà 4 hores quedant establerta en 1788 hores. D?aquestes noves quatre hores de reducció, 1 hora haurà de dedicar-se igualment a activitats formatives dels treballadors en matèria de prevenció de riscos laborals.
Durant el tercer any de vigència del conveni la jornada es reduirà en 4 hores quedant establerta en 1784 hores. D?aquest noves quatre hores de reducció 1 hora haurà de dedicar-se igualment a activitats formatives dels treballadors en matèria de prevenció de riscos laborals.
Durant el quart any de vigència del conveni la jornada es reduirà en 4 hores quedant establerta en 1780 hores. De aquestes noves quatre hores de reducció 1 hora haurà de dedicar-se igualment a activitats formatives dels treballadors en matèria de prevenció de riscos laborals.
Durant els anys segon, tercer i quart de vigència del conveni, les 8 hores de reducció de jornada del primer any de vigència (2000), podran realitzar-se acumulades a petició del treballador preavisant a l?empresa amb 15 dies d?antelació.
En aquells supòsits en els que per la raó que fora no poguessin donar-se les hores de formació contemplades en els apartats anteriors, les mateixes s?aplicaran directament a la reducció de jornada en el calendari laboral.
Serà facultat de l?empresa determinar les dates i hores en que es portaran a efecte les accions formatives.
La jornada setmanal tindrà un descans de 48 hores ininterrompudes.
Les empreses distribuiran els horaris concrets de treball amb la participació, legalment prevista, dels representants dels treballadors.
Entre el final d?una jornada i el començament de la següent mediarà, com a mínim 12 hores.
Amb una preavís mínim d?un mes, les empreses podran augmentar la jornada en una hora diària durant un màxim de 50 dies a l?any i disminuir-la, en compensació, amb els mateixos límits i pel mateix temps.
Article 23
Hores extraordinàries
- Criteris per a la seva realització
Supressió de les hores extraordinàries habituals.
Manteniment de les hores extraordinàries necessàries per causes especials de venciments de gestió, absències imprevistes, canvis de torn o altres circumstàncies de caràcter estructural derivades de la naturalesa de l?activitat de què es tracti.
- La compensació de les hores extraordinàries, com a criteri general i preferent, serà mitjançant l?atorgament de temps lliure retribuït igual al realitzat i en un termini de tres mesos des de la seva realització.
Subsidiàriament es podran compensar les hores extraordinàries amb una retribució econòmica equivalent al valor de l?hora ordinària incrementada en un 50%.
Article 24
Vacances
Els treballadors tindran dret a gaudir de 22 dies laborables de vacances anuals retribuïdes.
El període de vacances serà preferentment de 1 de maig al 30 de setembre i es determinarà entre empresa i treballador dins dels quatre primers mesos de l?any.
En el supòsit que el període de vacances s?estableixi per torns, el treballador que acrediti tenir fills menors d?edat que estudiïn en el sistema educatiu reglat, tindrà preferència en l?elecció del torn que coincideixi amb el període de vacances docent.
Article 25
Festes
Les festes que pot gaudir el personal comprès en l?àmbit d?aquest Conveni seran les nacionals i locals que es determinin en el calendari oficial de festes aprovat per Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya.
Article 26
Permisos
El treballador, previ avís i justificació, podrà absentar-se de la feina, amb dret a remuneració per algun dels motius i pel temps següents:
- Quinze dies naturals en cas de matrimoni.
- Dos dies en els casos de naixement o adopció de fill, o per defunció, accident o malaltia greu o hospitalització de parents fins a segon grau de consanguinitat o afinitat. Quan amb tal motiu, el treballador necessiti fer un desplaçament al efecte, el permís serà de quatre dies.
- Un dia per trasllat del domicili habitual.
- Pel temps indispensable, per al compliment d?un deure inexcusable de caràcter públic i personal, comprès l?exercici del sufragi actiu. Quan consti en una norma legal o convencional en un període determinat s?atendrà al que disposi quant a durada de l?absència i a la seva compensació econòmica.
- Per realitzar funcions sindicals o de representació del personal en els termes establerts legalment o en aquest Conveni col·lectiu.
Article 27
Excedències
El règim d?excedències s?ajustarà al que estableix l?article 46 del TRET.
Capítol 5
Règim assistencial
Article 28
Prestacions complementàries per malaltia o accident
L?empresa haurà d?abonar prestacions complementàries per incapacitat temporal en els següents supòsits i períodes:
- En cas d?incapacitat temporal per malaltia comuna o accident no laboral que no comporti hospitalització.
A partir del dia 22 de la data que consti en l?informe oficial de baixa i fins la data que consti en l?informe oficial d?alta, amb una durada màxima de 12 mesos.
- En cas d?incapacitat temporal per malaltia comuna o accident no laboral que comporti hospitalització:
A partir del dia d?hospitalització i mentre aquesta duri i el període de convalescència.
- En cas de malaltia laboral o accident de treball:
A partir del fet que l?hagi causat i fins la data que consti en l?informe oficial d?alta.
La quantia que cal complementar en els esmentats supòsits equivaldrà a la diferència que pugui haver entre la prestació econòmica assignada a l?efecte pel vigent sistema de Seguretat Social respecte aquesta contingència i el cent per cent del salari que, en el seu cas, tingui reconegut el treballador, sense que en cap cas pugui excedir del màxim de cotització legalment establert.
Article 29
Bestretes
Tot el personal amb més de dos anys d?antiguitat a l?empresa tindrà el dret de sol·licitar-ne, per casos de necessitat justificada, una bestreta sense interès fins l?import de tres mensualitats del salari real. La seva amortització no excedirà del 10 per 100 del salari mensual.
Article 30
Pagues durant el servei militar obligatori o la prestació social substitutòria
Els treballadors que compleixin el servei militar obligatori o la prestació social substitutòria tindran dret durant la seva durada a la percepció de dues pagues anuals.
L?import de cadascuna d?aquestes pagues serà d?una catorzena part del salari net anual i les dates límit d?abonament seran a 10 de juliol i a 15 de desembre.
Capítol 6
Contractació
Article 31
Període de prova
Tot ingrés a l?empresa efectuat mitjançant contracte escrit es realitzarà en període de prova, la durada del qual serà de:
- Grup A: tres mesos.
- Resta de grups: un mes.
Article 32
Contractació eventual
La contractació eventual es regirà per la normativa vigent en cada moment, llevat de la següent especificació:
Els contractes eventuals realitzats a l?empara de l?establert a l?article 15.1b) del TRET i del RD 2720/98 tindran un terme màxim de 12 mesos dins d?un període de 18 mesos.
En cas que el contracte eventual es concerti per un termini inferior al màxim podrà prorrogar-se per una única vegada, sense que la duració total del contracte pugui excedir de dita duració màxima.
Article 33
Contracte per a la formació
El contracte per a la formació es realitzarà amb treballadors entre 16 i 20 anys i tindrà per objecte l?adquisició de la formació teòrica i pràctica necessària pel desenvolupament adequat d?un ofici o lloc de treball. El contracte per a la formació es regirà per la normativa vigent en cada moment, exceptuant la següent especificació:
La retribució no podrà ser inferior al 60% de la fixada per Conveni col·lectiu per l?oficial de segona del Grup B.
Capítol 7
Extinció del contracte de treball
Article 34
Preavís per dimissió del treballador
La dimissió del treballador haurà d?anar precedida d?un període de preavís de 30 dies en el supòsit de que aquest pertanyi al grup A segons la classificació professional establerta en el present conveni i de 10 dies per a la resta de treballadors. En cas de no produir-se el preavís, es descomptarà de la liquidació a percebre, el salari corresponent als dies no preavisats.
Article 35
Abandonament del lloc de treball
Quan el treballador s?absenti del seu lloc de feina per causa no justificada durant un període igual o superior a tres dies laborables, es considerarà a tots els efectes com a dimissió voluntària.
Article 36
Jubilació
L?edat màxima per treballar serà la de 65 anys, sense perjudici que puguin completar-se els períodes de mancança per a la jubilació.
Capítol 8
Drets sindicals
Article 37
Tauler d?anuncis
Als centres de treball amb sis treballadors o més, aquests o els seus representants en el centre, podran sol·licitar la col·locació, en un lloc accessible triat per l?empresa, d?un tauler d?anuncis.
A l?esmentat tauler només podran inserir-se, prèvia comunicació a l?empresa, comunicacions de contingut laboral, sindical o professional.
Les empreses només podran negar la inserció si el contingut no s?ajusta al que es descriu en el paràgraf anterior, sense perjudici d?allò que estableix l?article 81 del TRET.
Article 38
Reunions, quotes i informació sindical
Serà respectat per les empreses el dret de tot treballador a sindicar-se lliurement i s?admetrà que els treballadors afiliats a un sindicat puguin fer reunions, recaptar quotes i distribuir informació sindical fora de les hores de feina.
Article 39
Dedicació sindical al Conveni col·lectiu
Les hores dedicades pels representants dels treballadors, dins de l?horari de treball, a les reunions de la Comissió paritària del Conveni col·lectiu o de la Comissió negociadora, si escau, seran a càrrec de les seves respectives empreses. Aquestes hores no es computaran com a part del crèdit d?hores mensuals.
Article 40
Acumulació de crèdit d?hores mensuals
El número d?hores mensuals que correspongui als membres del Comitè d?empresa o delegats de personal en cada centre de treball, podran ser acumulades en un o diversos representants, sempre que sigui formalment proposat a l?empresa i, això no comporti que el representant dels treballadors amb crèdit acumulat gaudeixi d?un número d?hores superior al doble que li pogués correspondre, llevat d?acord específic que es pogués produir entre l?empresa i els membres del Comitè d?empresa o delegats de personal.
Capítol 9
Règim disciplinari
Article 41
Règim de sancions
Correspon a l?empresa la facultat d?imposar sancions en els termes fixats en aquest Conveni col·lectiu.
La imposició de sanció per faltes lleus, greus o molt greus, requerirà comunicació escrita motivada al treballador.
En qualsevol cas, l?empresa informarà els representants legals dels treballadors, al mateix temps que l?afectat, de tota sanció greu o molt greu que imposi.
Article 42
Faltes lleus
Es consideren faltes lleus:
- Tres faltes de puntualitat durant un mes sense que hi hagi causa justificada.
- La negligència, deficiència o retardament no justificats en l?execució de qualsevol treball.
- No atendre el públic, presencialment o telefònicament, amb la correcció i diligència deguda.
- La manca de netedat i neteja personal.
- No cursar al seu temps l?informe de baixa per incapacitat temporal.
- No comunicar a l?empresa els canvis de residència o domicili.
- Les discussions que repercuteixin en la bona marxa del treball.
- La no-comunicació, amb la deguda antelació, de la falta a la feina per causa justificada, llevat que es provi la impossibilitat de fer-ho.
- L?embriaguesa ocasional.
Article 43
Faltes greus
- Més de tres faltes de puntualitat durant un mes sense que hi hagi causa justificada.
- Faltar un dia a la feina sense causa justificada.
- Simular la presència d?un altre treballador, valent-se de la seva fitxa, signatura, targeta de control o qualsevol altre sistema organitzatiu del control de presència implantat en l?empresa.
- La simulació de malaltia o accident.
- No comunicar amb la puntualitat deguda, els canvis experimentats a la família que afectin l?I.R.P.F. o la Seguretat Social.
- Canviar, mirar o remenar els armaris i robes de qualsevol treballador de l?empresa, sense la deguda autorització.
- Dedicar-se a jocs o distraccions dins de la jornada de treball.
- L?abandonament del lloc de treball sense causa justificada.
- Les accions o omissions contra la disciplina en el treball o contra el degut respecte.
- Les negligències, deficiències o retards no justificats en l?execució del treball quan causin perjudici greu a l?empresa.
- La reincidència en faltes lleus, encara que siguin de diferent naturalesa, dins d?un trimestre, quan hi hagi hagut sancions.
Article 44
Faltes molt greus
- Faltar a la feina dos dies al mes sense causa justificada.
- Frau, deslleialtat o abús de confiança en les gestions encomanades.
- El furt o el robatori, tant a qualsevol treballador de l?empresa com a l?empresa o a qualsevol persona dins dels locals de l?empresa o fora d?ella, durant acte de servei.
- Violar el secret de correspondència.
- Furtar documents de l?empresa o dels seus clients.
- Revelar a altres persones dades de l?empresa o dels seus clients, sense autorització de l?empresa.
- La contínua i habitual manca de netedat i de neteja personal que produeixi queixes justificades dels treballadors de l?empresa.
- L?embriaguesa durant el treball.
- Dedicar-se a treballs de la mateixa activitat de l?empresa que n?impliquin competència, llevat d?autorització.
- L?abús d?autoritat.
- Abandonar el lloc de treball en llocs de responsabilitat sense causa justificada.
- L?encalç sexual.
- El incompliment per part del treballador de les ordres que, en compliment de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals i la seva normativa de desenvolupament, rebi de l?empresari, encarregat o tècnic de prevenció.
- Negar-se a utilitzar els sistemes de prevenció col·lectiva o individual.
- Posar-se a si mateix o al personal de l?empresa o centre de treball, en situació de risc per acció o omissió.
- La reincidència en falta greu, encara que sigui de diferent naturalesa, sempre que hagi estat objecte de sanció.
Article 45
Sancions màximes
Per falta lleu: amonestació per escrit o suspensió de treball i sou d?un dia.
Per falta greu: suspensió de treball i sou fins a quinze dies.
Per falta molt greu: suspensió de treball i sou fins a seixanta dies o rescissió del contracte de treball.
Article 46
Prescripció de faltes
La facultat de l?empresa per sancionar prescriurà per
Les faltes lleus als deu dies.
Les faltes greus als vint dies.
Les faltes molt greus als seixanta dies.
El termini de prescripció s?iniciarà a partir de la data en que l?empresa va tenir coneixement de la comissió de la falta i en tot cas, als sis mesos de haver-se comès.
Capítol 10
Article 47
Clàusula de desvinculació
- Els increments salarials establerts en aquest Conveni col·lectiu no seran d?obligada aplicació en qualsevol dels següents supòsits:
Per a aquelles empreses que acreditin pèrdues.
Per a aquelles empreses que encara que no acreditin pèrdues, passin una situació de crisi que pugui afectar al seu nivell d?ocupació o a la seva continuïtat, prèvia aportació de la següent documentació:
- Balanços i comptes de resultats.
- Projecció anual del negoci.
- Memòria justificativa i explicativa de les mesures a adoptar.
- Tota aquella que li sigui sol·licitada per la Comissió paritària.
- El procediment per no aplicar els increments salarials establerts en aquest Conveni col·lectiu serà el següent:
Les empreses que vulguin acollir-se a aquesta clàusula de desvinculació hauran de comunicar-ho a la Comissió paritària en el termini d?un mes a comptar des de la publicació d?aquest Conveni col·lectiu en el D.O.G.C.
Per procedir a la desvinculació en els següents anys, quan no s?hagi fet ús de l?esmentada clàusula anteriorment, les empreses hauran de comunicar-ho a la Comissió paritària de l?1 al 31 de gener dels respectius anys de vigència del conveni..
Així mateix, l?empresa haurà de remetre comunicació escrita al Comitè d?empresa o als delegats de personal, i adjuntar tota aquella documentació que acrediti la situació econòmica motivadora de la no-aplicació.
A partir de la data d?aquesta comunicació, l?empresa obrirà un període de consultes amb la corresponent representació dels treballadors, la durada de la qual no excedirà de 15 dies llevat que es prorrogui per acord entre ambdues parts. Un cop finalitzat aquest període de consultes, haurà de comunicar-se a la Comissió paritària d?aquest Conveni l?acord obtingut.
En el cas de no arribar a acord en el si de l?empresa, la Comissió paritària, per majoria de cadascuna de les representacions, en el terme d?un mes a comptar des que se sol·licita la seva intervenció, resoldrà sobre la idoneïtat de la no-aplicació salarial del Conveni i, en el seu cas, del nou règim aplicable i de la seva durada.
En els casos de desacord en la Comissió paritària, les parts podran sotmetre?s als tràmits de mediació i/o arbitratge al Tribunal Laboral de Catalunya.
Capítol 11
Comissió paritària
Article 48
48.1Constitució
Es crea una Comissió paritària d?aquest Conveni col·lectiu als efectes de la seva interpretació, aplicació i vigilància.
- Composició
La Comissió paritària la integren vuit vocals. Quatre vocals en representació de les organitzacions empresarials i quatre vocals en representació de les organitzacions sindicals designats, d?entre els integrants de la Comissió negociadora del Conveni col·lectiu. Els vocals de la Comissió paritària podran ser substituïts a petició de la part a qui representin.
- Reunions
La Comissió paritària es reunirà a petició de quatre dels seus vocals, i les seves reunions es faran dins dels set dies laborables següents a la recepció de la sol·licitud de convocatòria.
La sol·licitud de convocatòria de la reunió haurà de dirigir-se a la resta de vocals no promotors i hi constarà la determinació clara i detallada dels assumptes que se sotmetin a la seva consideració i la identificació dels vocals que la promouen.
- Requisits per a la constitució vàlida de la Comissió paritària.
El quòrum mínim d?assistents per a la constitució de la Comissió paritària serà de 6 vocals: tres en representació de les organitzacions sindicals i tres en representació de les organitzacions empresarials.
- Requisits per a l?adopció vàlida d?acords de la Comissió paritària.
L?adopció vàlida d?acords requerirà el vot favorable de la majoria de cadascuna de les representacions.
- Competències.
A la Comissió paritària se li atribueixen específicament el coneixement de les següents qüestions:
L?acomodació del contingut del Conveni col·lectiu a les reformes legislatives que es produeixin.
L?adequació dels increments salarials per els anys de vigència del conveni.
El tractament de la clàusula de desvinculació salarial, d?acord amb el que preveu l?article anterior.
La facultat de creació de subcomissions per tractar matèries concretes.
La facultat de fixació del procediment per resoldre les discrepàncies que sorgeixen en el si de la Comissió.
- Domicili
El domicili de la Comissió paritària a tots els efectes serà el de Foment del Treball Nacional, Barcelona 08003, Via Laietana, 32.34.
Capítol 12
Sotmetiment al Tribunal Laboral de Catalunya
Article 49
Las parts signants del present Conveni, en representació dels treballadors i empreses compromeses en el àmbit personal del mateix, pacten expressament la submissió als procediments de Conciliació i Mediació del Tribunal Laboral de Catalunya, per a la resolució dels conflictes laborals d?índole col·lectiu o plural que poguessin suscitar-se, així com els de caràcter individual no exclosos expressament de les competències de l?esmentat Tribunal, com a tràmit processal previ obligatori a la via judicial, als efectes del que s?estableix en els articles 63 i 154 del Text Refós de la Llei de Procediment Laboral.
Disposició addicional primera
Encalç Sexual
Ser tractat amb dignitat és un dret de tota persona. Les empreses i la representació dels treballadors i treballadores, en el seu cas, es comprometen a crear i mantenir un entorn laboral on es respecti la dignitat i la llibertat sexual del conjunt de persones que treballen en el seu àmbit, evitant i perseguint aquelles conductes vulneradores dels drets fonamentals protegits per la Constitució Espanyola i la resta d?ordenaments jurídics.
Disposició addicional segona
Les diferències que s?hagin pogut produir per aplicació de increments salarials inferiors al pactat en aquest conveni col·lectiu per a l?any 2000, s?haurà d?incloure en la nòmina del mes següent al de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Disposició addicional tercera
Successió d?empresa:
Els supòsits de successió d?empresa s?ajustaran a les previsions legals contemplades en el article 44 de la Llei de l?Estatut dels Treballadors.
Disposició final
El present Conveni col·lectiu deroga en la seva integritat l?anterior.
ANNEX 1
Conveni col·lectiu d?Oficines i Despatxos de Catalunya.
Taules salarials any 2000
Categories |
Salaris 2000
|
Salaris 2000
|
Annual
|
Mensual (16,5 pagues)
|
Grup A |
|
|
- Titulat graduació superior
|
2.699.797 |
163.624 |
|
2.262.309 |
137.110 |
Grup B |
|
|
- Cap superior (oficials majors)
|
2.262.309
|
137.110
|
- Cap de primera, caps d?equips informàtics, analistes, programadors d?ordinadors, cap de delineació.
|
2.187.531 |
132.577 |
- Cap de segona, programadors de màquines auxiliars, administradors de text, coordinador tractament de qüestionari, cap d?exportació, delineants projectistes.
|
2.110.585 |
127.914 |
- Oficial de primera, controladors, operadors delineants, cap de màquines bàsiques, tabuladors..
|
1.974.329 |
119.656 |
- Perforistes, verificadors, clasificadors
|
1.947.914
|
118.055 |
|
1.924.041
|
116.608
|
- Coordinador d'estudis, cap d'enquestes, inspectors entrevistes.
|
1.923.801
|
116.594
|
- Dibuixant, operadors màquines bàsiques, entrevistadors, enquestadors.s.
|
1.843.039
|
111.699
|
|
1.772.111 |
107.401 |
- Auxiliar de més de 20 anys
|
1.468.665 |
89.010 |
|
1.354.389
|
82.084 |
- Aspirante menor de 18 anya
|
1.108.077 |
67.157 |
Grup C |
|
|
|
1.794.025
|
108.729 |
|
1.539.002 |
93.273 |
|
1.345.494
|
81.545 |
|
1.288.362 |
78.083 |
Grupo D |
|
|
|
1.995.209 |
120.922
|
- Oficial de primera, conductor
|
1.938.153 |
117.463 |
- Oficial de segona, lector de contadors
|
1.829.335
|
110.869 |
- Ajudants operadors/es multicopistes i fotocopiadores
|
1.606.498 |
97.364 |
|
1.502.843 |
91.081 |
ANNEX 2
Dietes
L?import de les dietes queda establert en els següents valors:
Dieta completa: 6.328
Mitja dieta: 2.675
Dinar: 1.000
Quilometratge: 34 |